5 bokrecensioner som hjälper dig välja rätt

06 okt, 2016
Vem älskar inte böcker? Men det är svårt att hitta i den uppsjö av böcker som ges ut. Här är våra bästa boktips.
omslag-Istider-Fred-Vargas

DECKARE ❤❤❤❤❤

En gammal kvinna hittas livlös i ett badkar. Allt tyder på självmord, men det finns ett tecken som liknar en giljotin i närheten av kroppen. Kommissarie Adamsberg vankar runt i Paris och grubblar. Kollegan Danglard grubblar också, och dricker vitt vin. Fler döda, fler tecken. Ett hemligt sällskap som iklär sig roller som franska revolutionärer som Robespierre och Danton. Fred Vargas kriminalromaner liknar inga andra, det gäller även nya Istider (Sekwa). Fantastiska karaktärer, mystik, och en rysansvärd utflykt till Island. Bättre kan det inte bli.

omslag-Min-kompis-Gunnar-Nina-Hemmingsson

BREV & TECKNINGAR ❤❤❤❤

Vad rör sig i huvudet på en serie-tecknare? I tretton års tid har Gunnar Lundkvist, mannen bakom serien Klas Katt, skickat brev till sin vän serietecknaren Nina Hemmingsson. Nina har gjort teckningar till breven. Gunnar bor ute på landet. Han skriver om kor, att dricka kaffe, välja tusch, om ångest och musik och vikten av att vara noga när man tecknar. Min kompis Gunnar (Kartago) ger en finstämd, lite dystert rolig och alldeles unik inblick i hur livet kan te sig för en serietecknare innan det blivit till en serie.

omslag-Flickorna-pa-Englandsbaten-Lone-Theils

DECKARE ❤❤❤❤

Journalisten Nora Sand arbetar för den danska tidningen Globalt i London. Efter en arbetsresa kliver hon in i en antikvitetsaffär, hon har fått syn på en gammal läderväska i skyltfönstret. Hemma i lägenheten trillar gamla fotografier på tonårsflickor ur väskan. Det visar sig att två av flickorna försvann på en färja till England för nästan trettio år sedan och att bilden på dem är tagen efter försvinnandet. Lone Theils Flickorna på Englandsbåten (Norstedts) är grymt spännande.

omslag-Agnes-von-Krusenstjernas-brev-Anna-William

BREVVÄXLING ❤❤❤❤

I brevsamlingen Och jag vet att jag är genial – Agnes von Krusenstjernas brev 1903–1940 (Albert Bonniers förlag), sammanställd av Anna Williams, far tankar och känslor åt alla möjliga håll. Vi får följa en brådmogen flicka som med tiden blir en både älskad och ifrågasatt författare. Agnes von Krusenstjerna gjorde succé och orsakade skandal med böcker som öppet skildrade kvinnlig lust och kärlek. Det är fascinerande att dyka ner i ett medvetande som icke längre är men som i breven fortfarande sprudlar av liv.

omslag-Huset-vid-sjon-Kate-Morton

KRIMINALDRAMA ❤❤❤❤
Kate Mortons Huset vid sjön (Forum) är en riktig bladvändare. Dramat börjar på ett släktgods i Cornwall. Midsommarafton 1933 försvinner en elva måna-der gammal pojke och återfinns aldrig. Sjuttio år senare kommer en kvinnlig polis till trakten för att vila upp sig och får av en slump höra talas om fallet. Hon bestämmer sig för att forska i det och kommer mörka hemligheter på spåren. Läses med fördel till ljudet av fönster som skallrar av nattliga vindar.

❤ Nej tack!

❤❤ Så där

❤❤❤ Helt okej