Allt vi vet om The Crown säsong 4

26 nov, 2019
AvAnna-Lena Pettersson
Sedan The Crown hade premiär 2016 har succén varit ett faktum. Här har vi samlat det vi vet om seriens fjärde säsong – från skådespelare till premiärdatum.

Säsong 2 och 3 av The Crown skiljde sig åt en hel del. Flera nya skådespelare gjorde nämligen entré i den tredje säsongen och tittarna fick vänja sig vid att se Olivia Coleman i rollen som Elizabeth II. Inför säsong 4 blir det inte lika stora omkastningar i skådespelarlistan, men några spännande tillskott står klara. Här listar vi allt vi vet om serien hittills:

Olivia Coleman kvar som Elizabeth II

Inför säsong 3 byttes ju själva drottningen ut, från att ha spelats av Claire Foy i säsong 1 och 2 till att tas över av Olivia Coleman – och hon blir kvar under nästa säsong. Det är också lugnt kring prins Charles som även i säsong 4 spelas av Josh O’Connor. Tobias Menzies stannar även han kvar som prins Philip, och det samma gäller Helena Bonham Carter som behåller rollen som prinsessan Margaret.

Hon spelar prinsessan Diana i The Crown

Redan i oktober förra året läckte det ut bilder från inspelningarna av säsong 4 av The Crown där man kunde se den brittiska skådespelerskan Emma Corrin i den tunga rollen som Diana Spencer.

Emma Corrin som prinsessan Diana i säsong 4 av the Crown.
Emma Corrin som prinsessan Diana i säsong 4 av The Crown.

– Jag har suttit som klistrad vid tv-serien och att jag nu får bli en del av den här otroligt duktiga skådespelarfamiljen känns overkligt. Prinsessan Diana var en ikon och hennes påverkan på världen är djup och inspirerande. Att utforska henne vidare genom Peter Morgans’s manus är en fantastiskt möjlighet och jag ska verkligen försöka göra henne rättvisa, skrev Emma Corrin på Instagramkontot för The Crown.

Gillian Anderson i rollen som Margaret Thatcher

Nu får man lov att hålla i hatten, för ingen mindre än Gillian Anderson från bland annat Arkiv X och Sex Education kommer att axla rollen som premiärminister Margaret Thatcher.

Gillian Anderson i rollen som Margaret Thatcher i säsong 4 av The Crown.

– Jag är så glad över att få bli en del av ensemblen och kretsen kring The Crown och få förmånen att spela en så komplex och kontroversiell kvinna. Thatcher var onekligen formidabel och jag ser fram emot att få utforska vad som finns under ytan och, om jag vågar säga det, bli förälskad i ikonen. Oavsett om man älskade eller hatade henne karaktäriserade hon en hel era, skrev Gillian Anderson på Instagramkontot när det blev klart att hon skulle spela rollen som Margaret Thatcher.

Det händer i säsong 4 av The Crown

Precis som i de tidigare säsongerna bygger säsong 4 på verkliga händelser och vi kommer att få följa med prins Charles och prinsessan Diana till Australien på en resa de gjorde 1983. Vi får också följa med och se vad som egentligen hände när en man vid namn Michael Fagan lyckades bryta sig in i drottningens sovrum i Buckingham Palace 1982.

Då har säsong 4 av The Crown premiär

Netflix har inte satt något officiellt premiärdatum än men vi får nog hålla oss till tåls ända till slutet på 2020 innan det är dags. Det verkar mest troligt eftersom säsong 3 hade premiär i november 2019.

Hon blir nästa drottning i The Crown

Imelda Staunton kommer kanske att spela nästa drottning i The Crown.
Imelda Staunton kommer att spela nästa Elizabeth II.

Vad händer sedan då? Ja, mycket är osäkert när det gäller säsong 5, men en sak som är säker är att det är dags för ett nytt drottningbyte. Seriens skapare, Peter Morgan, har nämligen gått ut med att rollen som Elizabeth II kommer att övertas av Imelda Staunton, skådespelerskan som bland annat är känd som Harry Potters nemesis Dolores Umbridge och som också har spelat i Downton Abbey.

Det är även klart att Lesley Manville kommer att överta rollen som prinsessan Margaret.