21 sep, 2022
AvKENNETH GYSING
Bokmässan 2022
På torsdag inleds Bokmässan 2022 i Göteborg. Feminas bokredaktör Kenneth Gysing listar författarsamtalen du inte får missa!
5 snabba med David Lagercrantz om författarskapetBrand logo
5 snabba med David Lagercrantz om författarskapet

Äntligen! – som gamle rabulisten Gert Fylking brukade utropa (en gång iklädd rosa panterdräkt) när Svenska Akademiens ständige sekreterare annonserade årets nobelpristagare i litteratur (ofta något okänt namn som fick hakorna att falla på det stora flertalet litteraturintresserade av pur förvåning), men den här gången utropar vi Äntligen! – för att Bokmässan i Göteborg återigen blir som den brukade vara innan pandemin. En knökfull mässhall, en larmande Kiviks marknad i litteratur, med utropare som lockar till spännande möten och diskussioner på olika scener, extra billiga priser på böcker – och möjlighet att vimla med kända (och okända) inhemska författare och utrikes influgna. Svettigt, galet, jobbigt – samtidigt också alldeles underbart. Digital information i all ära, men möten IRL höjer temperaturen många grader. Människan är ju, trots allt, ett flockdjur. Här sex pockande programpunkter (av 320, puh) inför Bokmässan nu i helgen.

Marian Keyes, ”Ett oväntat val”

En oväntad semester

Lördag (11.00) berättar bästsäljande författaren Marian Keyes (över trettio miljoner sålda böcker världen över) om nya boken ”Ett oväntat val”, en uppföljare till ”En oväntad semester” som kom ut 1997. I första boken var huvudpersonen Rachels liv en enda röra, i den nya har hon tryggt arbete, en ny kärlek och en bullrig familj. Men så ringer telefonen en dag och tillvaron skakas om ordentligt.

Marian Keyes

Marian pratar med journalisten Ika Johannesson om hur livet snabbt kan förändras och ta oväntade vändnngar.

Ulf Danielsson, ”Handbok för medborgare i universum”

Handbok för medborgare i universum

Lördag (13.45) kan vi för första gången ta del av den jordiska utgåvan av ”Handbok för medborgare i universum”. Initiativtagare är den Intergalaktiska intresseorganisationen (IIO), via dess jordiska redaktör, fysikprofessorn Ulf Danielsson (inte minst känd som vetenskapsexpert från SVT:s program Muren), som med den här boken sammanfattar den kunskap som människan som livsform samlat på sig, samt sätter in den i ett större sammanhang.

Ulf Danielsson

IIO har som organisation existerat i drygt tio miljarder år och har under den tiden hunnit med ett stort antal civilisationer runt om i universum, låter Ulf Danielsson meddela. Räkna med ett rymdlikt samtal åt alla håll och kanter.

Niklas Strömstedt och katten Kerstin, ”Vid regnbågens slut finns en katt”

Niklas Strömstedt katt

Lördag (14.15) får vi möjlighet att bekanta oss med Sveriges kändaste katt, Kerstin. Artisten Niklas Strömstedt och konstnären Lars Lerin har tillsammans med Niklas katt Kerstin (med eget instagramkonto, ”kerstinstromstedt”) skapat boken ”Vid regnbågens slut finns en katt”, där Kerstin funderar över allt i kattlivet; kärlek, vänskap, sorg och kurr i magen.

Strömstedt och Lerin

Programledare är Malou von Sivers. Man kan gå i spinn för mindre!

Eva Dahlgren, ”Memoarer under konstruktion”

Eva Dahlgren instrumentet

Lördag (15.00) berättar artisten Eva Dahlgren i ”Memoarer under konstruktion” om livet som artist i över fyrtio år (med över en miljon sålda skivor), om att skriva låtar, komponera musik, om att vara författare, mamma, fotograf, dotter – och astmatiker.

Eva Dahlgren

En chans att komma människan Eva Dahlgren lite närmare, hon som ofta varit lite skygg och gömt sig bakom artisten Eva Dahlgren.

Mia Fernando, ”Lusten, liggen, livet; om vardag och kåtslag” och Åsa Kalmér, ”Naket – det mest intima”

Åsa Kalmer

Lördag (15.45) kan man få veta mer om kvinnors lust och sexualitet när fysioterapeuten Mia Fernando och illustratören Louise Winblad pratar om boken ”Lusten, liggen, livet; om vardag och kåtslag”, tillsammans med regissören och författaren Åsa Kalmér, som berättar om den egna boken ”Naket – det mest intima”. En bok som bygger på samtal med kvinnor med olika bakgrunder och i olika åldrar om kroppen, kärleken, sexlivet och döden. Programledare är litteraturkritikern Åsa Beckman.

Marie Olsson Nylander, "Inredningskonst" och Emma Hamberg, ”Au pif”

Emma Hamberg Au pif

Söndag (10.00) bjuder på Medelhavets mys och mystik, en programpunkt som förstås ter sig extra lockande så här i slutet av september med allt mörkare och kyligare oktober i antågande. Inredaren och stylisten Marie Olsson Nylander, från programmet Husdrömmar i SVT, guidar till underbara Sicilien genom boken Inredningskonst.

Emma Hamberg

Till det lär oss författaren och frankofilen Emma Hamberg att laga provencalska delikatesser ur nya kokboken ”Au pif”, en kulinarisk pendang till feelgoodsuccén ”Je m´apelle Agneta” (som kom ut 2021, med en uppföljare på gång). Här kommer bland annat diskuteras varför man ibland måste resa bort för att hitta hem (till exempel då till Göteborg och Bokmässan – om man inte redan bor där förstås). Programledare, journalisten och redaktören Tara Moshizi.