16 sep, 2022
AvKENNETH GYSING
Boktips höst
Dra ner på värmen – låt litteraturen elda kropp och själ! Feminas Kenneth Gysing tipsar om tre böcker som är perfekta för höstläsningen.
Femina möter Sara Meidell – aktuell med bok om ätstörningsproblematikBrand logo
Femina möter Sara Meidell – aktuell med bok om ätstörningsproblematik

Hösten nalkas med stormsteg, elräkningen är en skräckupplevelse varje gång den dimper ner i brevlådan, och när Kung Bore framöver stampar snön av sig i tamburen lär det bli etter värre. Bästa strategin är förstås att skruva ner värmen ordentligt på elementen, investera i fotogenlampor och yllekalsonger och förbereda sig på en lång och sval vintersäsong – samt med klassisk brittisk återhållsamhet, ”stay calm, and carry on”, invänta bättre tider. De kommer (det gör de alltid) så småningom. I väntan på dessa kan man lämpligen värma både kropp och själ inifrån med bra böcker förstås. Här några tips som motkraft mot kroppsliga köldknäppar (och mental köldknäpphet).

Kvinna sedd bakifrån, Jesper Wung–Sung.

Kvinna sedd bakifrån

Danske konstnären Vilhelm Hammershøj är mest känd för sina fantastiska målningar av stillsamma interiörer i borgliga hem och porträtten av fru Ida, ofta sedd bakifrån. Vilhelm och Ida levde samman i tjugosex år (Vilhelm dog vid 47 års ålder, Ida levde vidare i ytterligare tre decennier), och danske författaren Jesper Wung–Sung skriver fram deras äktenskap, som var mycket lyckligt, ur Idas perspektiv. Det är med hennes ögon vi får se världen, och hennes tankar vi får lyssna till i romanen. Ida växer upp i lilla staden Stubbekøping, dotter till en köpman och en mamma som är psykiskt sjuk, med två bröder, den ena dör i difteri, den andre, Peter är konstnär. Det är han som för samman Ida med vännen, Vilhelm Hammershøj. Vilhelm är ett konstnärligt geni, Ida vet inget om konst, men där finns en kemi mellan dem, en stark kärlek genom alla år, de får inga barn men lever tätt, tätt samman. Ida får stå modell, ibland tio timmar i sträck, fötterna sväller, men hon tar det med ro, låter mannen leva ut i konsten, hon vet att han älskar henne som hon älskar honom, lusten finns där alltid, åtrån, den uppväger allt.

Jesper Wung-Sung

Jesper Wung–Sung har skrivit en vacker och innerlig kärleksroman, om en kvinna som älskar en man, överseende med hans svagheter, med en blick för det komiska i tillvaron. Om sen verklighetens Ida skulle känna igen sig i det porträtt Jesper Wung–Sung gjort av henne, det är förstås en annan sak. Men som läsare blir man varm av den kärlek som gestaltas.

Björn Wessman, Pangea

Pangea

Pangea är urkontinenten som existerade innan kontinentaldriften delade upp världen i dagens kontinenter. Konstnären Björn Wessmans Pangea är ett sammanförande av Wessmans egna koloristiska kontinenter, efter år av resor världen över; Australien, Japan, Frankrike, och mer närliggande Lappland, Skåne och Vindö utanför Stockholm där han skapat ett eget ”Wessmanland”, en målares trädgård prunkande av olika rododendronbuskar. Boken Pangea är en autobiografi över en konstnärs väg genom livet (Wessman nu fyllda 73), illustrerad av målningar där inre och yttre landskap sammanfaller i en bildvärld som är lika egensinnig som eruptiv i färgen. Att bläddra sig fram genom Wessmanland i vinter är ett ypperligt sätt att hålla värmen uppe under elektriskt minimalistiska omständigheter!

Jonas Karlsson, Nya människor i fel ordning (Pocket)

Nya människor i fel ordning

Jonas Karlsson är inte bara en lysande skådespelare, han är också en mycket fin författare. Här har han skrivit noveller om människor som alla vill bli något annat än de är. Det är klurigt, lite svävande, spännande. Vad gör en människa till en människa. Finns det någon fast punkt? Eller spelar alla bara – teater? Det är frågor som kan få tillvaron att hetta till betydligt.