Infekterade bråket i kungliga kretsen – på grund av prinsessan Estelles rosett
Samtidigt orsakade den kungliga trendsättaren en infekterad konflikt mellan barnklädestillverkare – som alla ville ta åt sig äran.
– Det har varit krig om rosetterna, sa Josefine Dracke från butiken Livly till Svensk Damtidning 2014.
Redan under sina första år i livet blev prinsessan Estelle en riktig trensättare. Det hon hade på sig ville alla ha, oavsett om det handlade om skor eller klänningar.
– Estelle skapar trender där allt säljer slut. Allt som hon bär vill folk köpa, sa barnklädesexperten Johanna Engberg till Expressen i samband med Estelles femårsdag.
En särskild detalj i prinsessans tidiga stil stack ut mer än allt annat: Rosetten. Fram till att Estelle var tre år gammal syntes hon ofta med en rosett i håret.
En av de första gångerna som Estelle syntes iklädd en rosett var under julfirandet vintern 2012. Då var hon drygt tio månader gammal och bar matchande röd rosett och klänning.
Efter det syntes hon i rosetter av olika färg och storlek allt oftare. De gulliga hårascessoarerna i vitt, rosa och beige var mycket uppskattade och blev något av ett signum för Estelle.
Stora bråket om rosetterna – bakom kulisserna
Men vad många inte känner till är att det samtidigt pågick ett stort bråk bakom kulisserna. Och det var just rosetterna som låg till grund för konflikten.
Samtidigt som Estelle inspirerade hela landet med sina håruppsättningar fightades flera barnklädesbutiker i huvudstaden om att få leverera rosetterna till kungahuset. Det kom även hårda anklagelser om plagiat.
I ett nummer av Svensk Damtidning från 2014 finns bråket dokumenterat. För att förstå det hela behövs lite bakgrund.
I sin butik på Östermalm i Stockholm sålde barklädesbutiken Livly rosetter. Håraccessoarerna kom bland annat från märket Candy Bows, men kom snart att kallas för Livly-rosetten av gemeneman.
Rosetterna som Estelle bar ska ha varit köpta från butiken, och så långt är alla överens.
Men i tidningen från 2014 anklagar Susanna Dalhström, representant för agenturen som sålde Candy Bows i Sverige, Livly för att sälja deras rosetter – men under eget namn.
– De kallar produkten för Livly Bow och tar bort Candy Bows etiketter på rosetterna, vilket förstör för Candy Bowss som försöker bygga sitt varumärke. Det är som att köpa Ralph Lauren och sy på egna lappar.
Susanna Dahlström menade alltså att Livly försökte ta åt sig hela äran för rosetterna, trots att de egentligen var tillverkade av Candy Bows.
Livly nekade dock bestämt till att ha försökt förvilla någon. Josefine Dracke, pressansvarig för barnklädesbutiken, berättade att de sålde rosetter från Candy Bows, men också egentillverkade.
– Vi har absolut inte försökt dölja något. Rosetterna från Candy Bows har inte haft några etiketter, men frågar någon kund var de kommer från svarar vi självklart, sa Josefine Dracke, som samtidigt medgav att många företag velat ta åt sig äran.
– Det har varit krig om rosetterna. /…/ Men alla rosetter som Estelle har kommer från vår affär, och hovet har bekräftat att de inte tar emot rosetter från någon annan.
Om konflikten fick sig en lösning är oklart, men säkert är att efterfrågan på rosetterna ökade i butiker runtom hela landet. Oavsett vem som hade det ärofyllda uppdraget att leverera dem direkt till kungahuset var det många andra som tjänade på prinsessans modeval.
– Prinsessan Estelle har gång på gång skapat rosett-trenden, bara i min butik ByEngberg har det sålts 36402 hårrosetter, har Johanna Engberg, barnklädesexpert, tidigare sagt.