Det här är en Labubu – populära monsterdockan som alla pratar om
Om du spenderar åtminstone lite tid på Instagram Reels eller Tiktok är chansen stor att du den senaste tiden sett en Labubu. Den lite obehagliga, men ganska gulliga, monsterdockan har snabbt blivit populär bland både barn och vuxna över hela världen.
Om du inte riktigt förstår vad en labubu är eller varför alla verkar vara besatta av dem – fortsätt läsa!
Labubu-dockorna kommer i olika färger och storlekar och används ofta som en accessoar att hänga på väskan eller i bältet. De som blivit absolut mest populära är tillräckligt små för att kunna sitta på en nyckelring och köps i så kallade blind boxes. Det betyder att köparen betalar för dockan utan att veta vilken den får förrän de öppnar.
Var kommer Labubu från?
De monsterliknande figurerna var från början en karaktär i bokserien The Monsters skapade av illustratören Kasing Lung. Monstren är inspirerade av nordisk mytologi och just Labubu beskrivs som en ”liten godhjärtad varelse med spetsiga öron och vassa tänder, som alltid menar väl men som ofta misslyckas med sina välmenande försök på ett dråpligt sätt”.
Rättigheterna till karaktären såldes senare till det kinesiska leksaksföretaget Pop Mart som tillverkar olika samlarfigurer. 2023 lanserade de en nyckelring med Labubu, och det dröjde inte länge innan de blev populära.
Kändisarna som gillar Labubu
Försäljningen sköt i höjden när den världskända sångaren Lisa från det koreanska popbandet Blackpink syntes med en Labubu på sin väska.
Efter det har många andra kändisar hakat på trenden. Rihanna fångades på bild med en Labubu på sin Louis Vuitton-väska, och Kim Kardashian har visat upp sin samling dockor på Instagram. Till och med den före detta fotbollspelaren David Beckham äger en som han fick av sin dotter.
📸 | @DUALIPA arriving at JFK Airport in NYC today! (11/12) https://t.co/xMWP31UkkW pic.twitter.com/IyjZaV98Tq
— Dua Lipa Hungary (@dlipahungary) 2024 juovlamánnu 11
Vad kostar en labubu och var kan man köpa?
Nyckelringarna, som släppts i olika kollektioner, kostar ungefär 200 kronor styck. Det finns också lite större dockor som kostar mellan 800 och 1200 kronor.
Labubu säljs framför allt på Pop Mart, som har en hemsida och butiker i flera länder. I Sverige har dockorna exempelvis funnits i butiken Kawaii, men de är inte helt lätta att få tag på – de säljs i begränsade upplagor och säljer slut på nolltid.
– Vi fick in nya i förrgår och de tog slut ännu snabbare. Det är svårt att möta efterfrågan, berättade Kawaiis ägare Jenny Lindgren, för Aftonbladet i maj.
Efterfrågan innebär också att marknaden för kopior har vuxit. På olika hemsidor säljs fejkvarianter av de riktiga dockorna. Enligt Jenny Lindgren är vissa uppenbara kopior, medan andra inte går att skilja från de äkta.
Kopiorna, som går att köpa på sajter som AliExpress, eBay och Temu, har nästan blivit samlarobjekt i sig, och har fått samlingsnamnet Lafufu.