Augustpriset 2020

I Augustpriset för Årets roman är de nominerade:

När jag läst klart Lydia Sandgrens debutroman ”Samlade verk” (reklamlänk från Adtraction) (Bonniers) var jag övertygad om att jag hade en blivande Augustprisvinnare i handen. Nu är den också nominerad till priset, där juryns motivering lyder:

”Lydia Sandgren bygger och befolkar ett eget litterärt universum fyllt av levande detaljer. Göteborg, med svartklubbar, sunkhak och universitetsbibliotek, blir spelplatsen för ett triangeldrama där den försvunna Cecilia är det svarta hål kring vilken romangestalterna graviterar. Samlade verk är en kärleksförklaring till litteraturen”.

Samlade verk Lydia Sandgren

Jag kan bara hålla med, det är en alldeles underbar roman, en häpnadsväckande debut.

Men så blev det höst och där dundrade Klas Östergren in på den litterära scenen med ”Renegater” (reklamlänk från Adtraction)(Polaris) den avslutade delen i trilogin som började med ”Gentlemen” 1980, och därpå ”Gangsters” 2005. ”Renegater” är lika mäktig till omfånget som Sandgrens ”Samlade verk”, och kanske det bästa Östergren skrivit, en storslagen final på en berättelse som följt honom från tjugofem års ålder och fram till nu, en distingerad gentleman på sextiofem vårar.

Renegater Östergren

Nu är också ”Renegater” nominerad:

”Klas Östergren tar grepp om den svenska samtiden i detta mäktiga romanbygge. Med berättarglädje och hantverksskicklighet skapas ett förtätat tidsdokument på musikalisk prosa där säcken knyts ihop på ett snillrikt sätt. Renegater är slutet på en era och en läsfest utan motstycke”.

Det är bara att hålla med, när jag läst klart Östergrens roman var jag övertygad om att jag hade en blivande Augustprisvinnare i handen. Men så kom jag ihåg Sandgren, och allting blev plötsligt en smula komplicerat. Till saken hör också att Klas Östergren aldrig vunnit Augustpriset, trots en lång och lysande författarkarriär. Något som absolut inte hör till saken, skulle nog juryn invända, men en jury är ju ändå inte mer än människor och nog vore det stiligt att se Klas Östergren stå där på scenen, i tredelad kostym och den yviga författarmanen i fyra nyanser av grått gnistrande i strålkastarljuset (en kalufs som står sig väl mot både August Strindbergs och Göran Greiders dito), och ta emot priset på Augustgalan den 23 november!

Men ej att förglömma, det finns ytterligare fyra nominerade i den skönlitterära klassen. Fina författare, fantastiska böcker i sig, men i konkurrens med Lydia Sandgren, och framför allt då Klas Östergren, tror jag de får det svårt. Hur det än går den 23 november, så rekommenderar jag starkt läsning av samtliga.

Minnestrådar (reklamlänk från Adtraction) (Bonniers) av Carola Hansson.

Minnestrådar Carola Hansson

Juryns motivering:

”Nazismen är på frammarsch i 30-talets Tyskland. I den tätt komponerade romanen Minnestrådar väcker berättarrösten liv i tre judiska ungdomars livsöden. På ett jordbrukskollektiv utanför Falun möter ideal verklighet och tillfälligheter blir livsavgörande. En utsökt ordväv som kräver läsarens fulla uppmärksamhet.”

Splendor (reklamlänk från Adtraction)(Bonniers) av Stefan Lindberg.

Splendor Stefan Lindberg

Juryns motivering:

”Stefan Lindberg balanserar skickligt mellan autofiktion och skröna. Splendor är en själens pikaresk, en svart komedi. Med humor och stor kännedom om skapandets villkor borrar berättelsen skoningslöst efter hemligheter i jagets, sorgens, och en mardrömslik förtvivlans mysteriösa djup.”

Jag ser allt du gör (reklamlänk från Adtraction)(Weyler förlag) av Annika Norlin.

Jag ser allt du gör Annika Norlin

Juryns motivering:

”Med skarp blick för mänskliga beteenden och en skev, lite sotig humor skriver Annika Norlin träffsäkert om bekräftelsetörst, sorg – och gruppdynamik i ett punkband på turné genom Europa. I novellsamlingen Jag ser allt du gör porträtteras en samling udda människor med ömsint generositet, värme och stor psykologisk insikt.”

Jordlöparens bok (reklamlänk från Adtraction)(Ordfront) av Thomas Tidholm.

Jordlöparens bok Thomas Tidholm

Juryns motivering:

”I sin vackert formgivna, prosalyriska tankebok ställer Thomas Tidholm grundläggande frågor om människans förhållande till naturen. Är det möjligt för oss människor att återförenas och försonas med en natur som vi successivt har avskärmat oss ifrån? Med poetisk precision och klargörande enkelhet bygger Jordlöparens bok broar mellan två världar.”

I Augustpriset för Årets fackbok är de nominerade:

Livets tunna väggar (reklamlänk från Adtraction)(AB Förlag) av Nina Burton.

Livets tunna väggar

Juryns motivering:


”Med snillrik grace och elegans tar Nina Burton sig an naturen och djurens språk genom att på nära håll studera de myror, bin, rävar och ekorrar som gjort hennes mormors sommarhus till sitt eget. Nyfiket lär hon sig mer om deras intelligens, samarbetsförmågor och individualitet och delar generöst med sig av sina upptäckter i denna essäsamling som påminner om att det stora finns i det lilla, och inte sällan alldeles om husknuten.”

Livets tunna väggar Nina Burton

Familjen (reklamlänk från Adtraction) (Mondial), av Johanna Bäckström Lerneby.

Familjen Johanna Bäckström Lerneby

Juryns motivering:

”I över tio år har Johanna Bäckström Lerneby kartlagt en familj som med sitt skräckvälde styr och kontrollerar Angered i Göteborg. Klart och tydligt med stor glöd och närvaro, men utan pekpinnar, ger hon läsaren inblick i hur detta parallellsamhälle kunnat uppstå, och växa. Och vad som gjorts för att bekämpa det. Ett högaktuellt samtidsdokument.”

Herrarna satte oss hit. Om tvångsförflyttningarna i Sverige (reklamlänk från Adtraction)(Norstedts), av Elin Anna Labba.

Herrarna satte oss hit. Elin Anna Labba

Juryns motivering:

”Elin Anna Labba beskriver renskinn som “så mjuka att det känns som att handen ska smälta när man stryker dem”. Med samma stillsamma poetiska kraft i språket synliggör hon Sveriges tvångsförflyttningar av samerna, tvångsförflyttningar som söndrat urgamla släktband, nätverk och flyttleder. Genom att även väva in vittnesmål, arkivfotografier, kartor, jojkar och myndighets-papper riktar hon i denna mycket vackert formgivna bok nytt ljus på en mörk del av Sveriges historia.”

Längta hem, längta bort. En essä om litteratur på flykt (reklamlänk från Adtraction) (N&K) av Kristoffer Leandoer.

Längta hem Längta Borg Kristoffer Leandoer

Juryns motivering:

”I en myllrande rik essäsamling tar Kristoffer Leandoer med läsaren på en svindlande resa genom hundratals författare av skönlitteratur, serier och låttexter – David Bowie, Oscar Wilde, Henry James, Olga Tokarczuk, Ursula K Le Guin och många fler – som flytt från regimer, krig, tonår, konventioner eller sig själva. Lärt, men lätt, om komplexa frågor om språk och hemvist och vad det betyder för oss.”

Trubbel. Berättelsen om Olle Adolphson (reklamlänk från Adtraction)(AB Förlag) av Jan Malmborg.

Trubbel Adolphson

Juryns motivering:

”En synnerligen välresearchad, generös och inbjudande biografi om en gåtfull och motsägelsefull mångsidig man vars sånger många hört, men färre kommit in på livet. Ett lika finstämt som initierat porträtt av denne vissångare, poet, textförfattare och målare vars verk, och liv, ständigt balanserade mellan dur och moll. Imponerar gör också den insatta skildringen av det sena 1950-talets nyfikenhet och törst efter nya intryck som präglade många av tidens kreatörer, inte minst Olle Adolphson själv.”

Sverigevänner. Historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn (reklamlänk från Adtraction) (Volante) av Arash Sanari.

Sverigevänner

Juryns motivering:

”Med både finess och värme, humor och svärta, berättar Arash Sanari en bitterljuv historia om hur hans familj från Iran försöker anpassa sig till Sverige och, många gånger obegripliga, svenska seder och bruk. Genom att varva sin pappas dagboksanteckningar med sina egna ger han ögonöppnande perspektiv på vad det innebär att byta både land och kultur. Den enes integration kan bli den andres isolation.”

Nominerade till Augustpriset för årets svenska barn- och ungdomsbok:

Mitt bottenliv. Av en ensam axolotl (reklamlänk från Adtraction)(Berghs Förlag) av Linda Bondestam.

Mitt bottenliv

Juryns motivering:

”Mitt bottenliv erbjuder en humoristisk och hoppfull klimatberättelse i autofiktionsformat. En utrotningshotad salamander förundras över allt skräp som fyller havet, och sveps iväg av en tsunami förorsakad av människans klimatpåverkan. Fram träder ett ekosystem i fritt fall. Miljökatastrofen gestaltas med dov kolorism och stringent text snillrikt infogad på de välutnyttjade uppslagen. Verket visar Linda Bondestams virtuositet genom att begagna och berika bilderbokens hela repertoar.”

Kråkorna (reklamlänk från Adtraction) (N&K) av Anders Fager & Peter Bergting.

Kråkorna

Juryns motivering:

”Att trauman överförs från generation till generation gestaltas som aldrig förr i serieromanen Kråkorna, där Kim, som får ärva en övergiven släktgård på landsbygden, konfronterar sitt såriga arv. Anders Fager portionerar ut texten på flera nivåer, i form av post it-lappar och röster från det förflutna. Sömlöst griper Peter Bergtings stämningsmättade bildberättande in i skildringen av att möta ett smärtsamt ursprung. Kusliga skräckelement och folktro fördjupar rörande den olust som ruvar över både Kim och läsaren.”

Billie, Korven och havet (reklamlänk från Adtraction) (N&K) av Julia Hansson.

Billie, Korven och havet

Juryns motivering:

”En solsmekt dag på stranden har sällan fångats som i Billie, Korven och havet. Julia Hanssons sinnliga bilderboksdebut bågnar av strandkänsla och värme genom en makalös ljussättning som ger kroppslig igenkänning. Med bravur tecknas barnets vilja och motvilja lika finessrikt som solstrålarnas spel. Eftermiddagssolens sken framkallar badandets bestyr så att sandkornen, parasollskuggan och frottéhanddukens strävhet känns i skinnet på både den vuxna betraktaren och på det barn som likt Billie inte alltid vill kasta sig i vattnet.”

Kom dagen, kom natten (reklamlänk från Adtraction) (Lilla Piratförlaget) av Åsa Lind & Emma Virke.

Kom dagen kom natten

Juryns motivering:

”Dragspelsformatet kommer till sin fulla rätt i Kom dagen, kom natten, där en dag- och en nattsida vecklas ut. Ur det lilla barnets perspektiv levandegörs en sensommardag på landet, där hjärtat pulserar i marken, solstrålar värmer och ensamhet trollas bort. Vardag övergår efterhand i dröm och i en önskan om att våga släppa sina flytkuddar. Åsa Linds lättflytande vers rymmer ett poetiskt anslag som Emma Virkes perspektivrika illustrationer känsligt fördjupar. Hyllningen till en sinnlig barndomsvärld och nordisk sommar, och till själva bilderboksformatet, hänför.”

Humlan Hanssons hemligheter (reklamlänk från Adtraction) (N&K) av Kristina Sigunsdotter & Ester Eriksson

Humlan Hanssons hemligheter

Humlan_omslagC.indd

Juryns motivering:

”Balansakten mellan existentiell smärta och humor är kongenial i Humlan Hanssons hemligheter. Den avväpnande berättelsen om bästissvek och växtvärk kickstartar i dagboksformat. Kristina Sigunsdotters text är skruvad och sällsynt levande. Ester Eriksson excellerar i svärta, i illustrationer som fångar Humlans konstnärssjäl. Här har hästtjejerna faktiskt hästhuvud, och den psykiskt sjuka fasterns konstnärskap ger relief åt Humlans tillvaro i ett text- och bildsamarbete som bjuder på vrålskratt och hjärtenyp.”

Alltid hejdå (reklamlänk från Adtraction) (Galago) av Alma Thörn

Alltid hejdå

Juryns motivering:

”Alma Thörns självbiografiska debut handlar om att längta hem innan man farit, tvingas välja mellan människor man älskar och om att alltid behöva säga hejdå. Med bildberättelsens medel fångas lyhört känslan av hemlängtan och otillräcklighet över generationsgränserna.

En tolvårig Alma slits mellan sin mamma och pappa, likt hennes mamma gjorde trettio år tidigare. Gråskala och sepia går omlott för att markera de tidslager som återges med fullständig tonträff. Alltid hejdå är en serieroman sedd genom barnets ögon som skär i hjärtat och ger en varm kram på samma gång.”

Läs mer:

Kenneth Gysing: Böcker är bättre än Tinder

Poeten Louise Glück Nobelpristagare i litteratur 2020

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: