När tonåringen själv får bestämma

22 jan, 2015
Divergent av Veronica Roth (Modernista)
Divergent av Veronica Roth (Modernista)

”Hennes val blir en chock för alla”

I Beatrice hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem olika grupper: De osjälviska, De ärliga, De tappra, De lärda och De fridfulla. Beatrice själv är uppvuxen i De osjälviska. En speciell dag varje år måste varje 16-åring välja vilken grupp han eller hon vill tillhöra resten av livet. Beatrice har ett svårt val framför sig. Ska hon stanna kvar med sin familj i De osjälviska – eller vara den hon vill vara? Hennes val blir en chock för alla, även för henne själv. Beatrice döper om sig själv till Tris och är redo för den hårda initieringsfasen som kommer. De tio bästa släpps in, resten av kandidaterna tvingas leva utanför samhället som ”falanglösa”.

Divergent är skriven av författaren Veronica Roth. Uppföljaren heter Divergent Insurgent och den tredje avslutande boken är Allegiant. Tycker man om The Hunger Games-böckerna ska man absolut läsa denna trilogi.

Pappersstäder av John Green(Bonnier Carlsen)
Pappersstäder av John Green (Bonnier Carlsen)

”Under natten gör han en rad tokiga upptåg”

I hela sitt liv har Quentin beundrat den äventyrslystna flickan Margo. Som små var de bästa vänner, men genom åren har de glidit isär. En natt knackar Margo på Quentins fönster och ber honom att följa med på resa för att ta hämnd, och Quentin följer med. Under natten gör han en rad tokiga upptåg som Margo ber honom att göra. När han väl kommer till skolan nästa morgon är Margo borta. Att Margo försvinner är inget ovanligt – det händer ofta – men aldrig så här länge. Snart märker Quentin att Margo har gett honom små ledtrådar om vart hon befinner sig. Budskapet är tydligt: Hitta mig om du kan!

Författaren till Pappersstäder är John Green. John Green är också författaren till världssuccén The Fault in Our Stars (Förr eller senare exploderar jag på svenska). The Fault in Our Starsär en mycket läsvärd bok, men jag rekommenderar även Pappersstäder.

Maze Runner av James Dashner (Semic)
Maze Runner av James Dashner (Semic)

”Labyrinten innehåller en mängd dödliga faror”

Thomas vaknar upp i en hiss. Han minns ingenting förutom sitt namn. När hissdörrarna öppnas träffar Thomas en grupp av tonårskillar vars minnen också har försvunnit. Det enda de faktiskt vet är att dörrarna som omger dem är en stor labyrint. Varje morgon öppnas dörrarna och på kvällarna stängs de. Labyrinten innehåller en mängd dödliga faror. Dessutom flyttas väggarna varje natt. En dag skickas Teresa dit. Teresa blir då den första tjejen som någonsin kommit med. Teresa och Thomas verkar känna varandra sedan tidigare, men vad betyder det? På något sätt måste de hitta en väg ut. Är Teresa hjälpen som kan få ut dem därifrån levande?

Maze Runner är skriven av James Dashner. Böckerna som ingår i serien är följande:

• The Maze Runner
  • The Scorch Trials
  • The Death Cure
  • The Kill Order
  • (The Fever Code)

Dagbok för alla mina fans – Gregs bravader av Jeff Kinney (Bonnier Carlsen Bokförlag)

”Egentligen var det mammas påhitt”

Pojkar skriver inte dagbok, eller? Huvudpersonen Greg gör det i alla fall. Han skriver inte bara, han ritar också passande bilder. Egentligen var det mammas påhitt, och i början är det motigt att skriva. Men tiden går och Greg kallar det hellre loggbok än dagbok. Loggboken kommer hjälpa honom att bli rik och berömd! Men först måste han överleva mellanstadiet. I den första boken har det nya skolåret precis börjat. Greg tvingas dela korridor med de stora barnen. Killarna som är både större och elakare. Och några av dem rakar sig! I boken berättar Greg om hur han ska bli lagom populär, hans tankar och planer. Men såklart också om sitt liv. Självaste boken är skriven av Jeff Kinney och vill man fortsätta läsa om Greg och hans dagböcker finns det sammanlagt nio titlar att välja mellan.

Nikkis dagbok: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv (Modernista) av Rachel Renée Russell

”En ny telefon leder till popularitet, eller hur?”

Detta är tjejernas motsvarighet till Dagbok för alla mina fans. Den här gången är det Nikki som skriver dagbok. Hon berättar om hur det är att vara tjej på en snobbig ny skola. Nikki skriver också om de elaka, men populära, tjejerna och om sin familj och sina vänner. Boken handlar bland annat om kampen till att få en ny, cool telefon. För en ny telefon leder till popularitet, eller hur? De populära tjejerna har ju alltid de senaste sakerna. Skolans ”bidrottning” heter MacKenzie. Nikki och MacKenzie är båda med i en konsttävling som skolan håller i – och de tävlar dessutom om samma kille, som båda är kära i.

Det finns fyra dagböcker och författaren heter Rachel Renée Russell.