Barnbarnets fina gest – startade företag för att hjälpa mormor Betty
Det var en fråga från mormor Betty som blev grunden till allt.
Hon var på väg till en teaterföreställning och frågade Justin om han hade telefonnumret till Uber. Betty hade hört talas om tjänsten och tänkte att det kunde vara värt att testa.
Justin fick förklara att Uber är en app, och att det inte går att ringa.
– Sen sa hon: ”Varför fixar du inte det” Och sedan satte sig den idén, berättar Justin för People.
I flera månader arbetade justin för att ta projektet vidare. Han ville utveckla ett hjälpmedel för att äldre personer, och folk med funktionsnedsättningar, skulle kunna göra saker som normalt sett bara funkar via appar, så som taxi och matleveranser.
Han rekryterade en medgrundare och involverade sina föräldrar, som gärna ville hjälpa till.
– Vi ville att det här skulle vara något som hon kunde använda, och något som hon kunde lita på skulle fungera. /…/ Det behövde vara något som mormor var bekväm med – och det innebar att det inte kunde vara en app. Det kunde inte vara en smartphone-grej.
Till slut uppstod GoGoGrandparent. Tjänsten låter dig ringa ett telefonnummer och sedan boka en Uber eller liknande med hjälp av sifferval. Det går också att beställa mat från restauranger eller få leveranser från livsmedelsaffärer och apotek – helt utan att använda en app.
I dag är telefonnumret tillgängligt dygnet runt i hela USA, Kanada och Australien.
Förvåningen bland mormors vänner
Justin berättade inte för sin mormor Betty vad han höll på att utveckla. När tjänsten nästan var redo för lansering lät han henne testa den – men lite i smyg.
Betty och hennes vän Edie skulle på teater och fick boka en taxiresa. Kraven var att bilen skulle vara stor nog för att få plats med Edies käpp, men inte så hög att damerna inte kunde ta sig in i den.
Resan blev en succé, och det var då Justin kände att kan kunde avslöja vad han hade gjort för att hjälpa sin mormor.
Betty var väldigt tacksam, och dessutom nöjd med att kunna boka sin egen resa med Uber.
Hon berättar för People att tjänsten är anpassad efter äldre personer, och att alla förare får veta att de ska köra en äldre person och vilken hjälp de behöver, vilket verkligen underlättar i vardagen.
Sedan dess har hon berättat om GoGoGrandparent för sina vänner.
– De tyckte att det var en jättebra idé. De var förvånade över att en ung man kunde komma på något som var riktigt hjälpsamt för de äldre. Ganska många av dem började använda tjänsten och jag tror nog att de fortfarande gör det, säger Betty.