37 år gamla tröjan har blivit en snackis – beskrivs som ”perfekt”
Vi har alla det där plagget vi älskar. Det där plagget vi alltid väljer – över allt annat i garderoben. För vissa är det ett par jeans, för andra en klänning... För en amerikansk skribent är det en tröja.
Artikeln av den amerikanska journalisten har blivit viral de senaste veckorna. Rubriken? ”I Spent Years Searching for the Perfect Sweater. I Found It.” Texten handlar om just det som rubriken skvallrar om: artikelförfattaren har, i åratal, sökt efter den där perfekta tröjan. Och nu, äntligen, har hon funnit den (och fler med henne – tröjan trendar nu på TikTok).
Tröjan är mossgrön (den kommer dock i fler färger!), stickad, i bomull, med en liten polokrage. Eller skorstenskrage kanske man ska säga. Den passar såväl sommar som vinter, till kontoret och till after worken – slängd över axlarna på en vit skjorta.
Artikelförfattarens favorittröja är signerad märket J.Crew. J.Crew (som senaste åren frontats av, bland andra, modellen Lauren Hutton), som varumärke, har 40 år på nacken. Det sågs dagens ljus under 1980-talet då stilen preppy dominerade. J.Crew ville ge märken som Ralph Lauren en match. Man ville erbjuda samma klassiska, intellektuella, sportiga, look – men till ett betydligt lägre pris.
I artikeln beskrivs tröjan såhär:
”En bomullströja i 80-talsstil som kan användas när som helst. Tröjan är något överdimensionerad och tung, men den är luftog, så den är praktiskt taget säsongslös.”
– Den första veckan jag fick den bar jag den varje dag – på kontoret, ute på drinkar och hemma. Sex månader efter köpet måste jag fortfarande hindra mig själv från att sträcka mig efter den varje dag, slår författaren fast i texten om tröjan.
Historien bakom 37 år gamla tröjan
Tröjan är tidlös – och passar de flesta stilar. Men, den har närapå 4å år på nacken. Just denna tröja såg dagens ljus hos J.Crew år 1988, vilket tröjans namn skvallrar om (den heter 1988 rollneck).
Brendon Babenzein, är J.Crews kreativa chef då det kommer till herrkläder. För artikelförfattaren berättar han att just denna tröja varit älskad av J.Crews kunder ända sedan den först lanserades.
Något som skvallrar om plaggets historia är den gröna lappen i nacken. Den är annorlunda från märkets vanliga lappar.
– Den gröna etiketten är från en annan tid, säger Brendon Babenzein.
Märket använder den på de mest klassiska J.Crew-plaggen.
– Tröjan är ett av våra ikoniska plagg – självklart får den den gröna etiketten.
Tröjan kommer också i en dammodell, så heter den Heritage Cotton Rollneck Sweater och har en lätt beskuren passform.