swimsuite

Sports Illustrateds årliga ”swimsuit issue” brukar innehålla en lång rad slanka, unga supermodeller i bikini. Men i årets upplaga får vi se en bredare bild av vad badmode för kvinnor faktiskt innebär. I kampanjen #SwimSexy för Swimsuits For All möter vi den äldsta Sports Illustrated-modellen hittills: 56-åriga Nicola Griffin.

Budskapet är att inte bara kvinnor i en viss ålder eller kroppsstorlek ska känna sig bekväma att klä sig i bikini.

– Folk tror att man förlorar sin sex appeal när man blir äldre – men det är en myt. Jag har aldrig känt mig sexigare, säger Nicola Griffin själv.

Feminas chefredaktör Ulrika Norberg ser detta som ytterligare ett exempel på trenden där äldre kvinnor få ta plats i modekampanjer.

– Det är härligt att se att ett magasin som Sports Illustrated visar en kvinna som är mitt i livet. Det ligger helt rätt i tiden, nu när tjejer över 40 vinner kommersiell mark överallt. Allt fler konsumenter kräver modeller som går att känna igen sig i och det är ingen slump att Marc Jacobs anlitat Jessica Lang, som är över 60, eller att Louis Vuitton använder sig av Catherine Deneuve, som är 70 plus.

Femina tog ställning för denna positiva trend redan i januari, då tidningens omslag pryddes av 52-åriga modellen Velaug Skandsen.

– Det blev det mest omtalade och uppmärksammade omslaget på länge och reaktionerna från våra läsare var överväldigande, säger Ulrika Norberg.

Feminas hyllade omslag till nr 1, 2016.

Feminas hyllade omslag till nr 1, 2016.

Missa inte att läsa:

Succé för Feminas omslagsmodell
6 bra anledningar att slänga din våg
Naturliga kvinnor hyllas i ny modekampanj
Smarta karriärkvinnor i nya Pirellikalendern
”Kvinnor måste sluta be om ursäkt”

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: