Trendar: Se ''Femina Stylar'' Shoppingtips Tips på snygga skor Sno stilen från nyhetsmorgon Kontorskläder Hedvig Anders unika stilguide Tillbakablickar i modehistorien

Därför lämnade Carin Wester Åhléns – nystarten med Cubus

20 okt, 2025
Med en fingertoppskänsla för stil och en passion har Carin Wester blivit ett välkänt namn på den svenska modescenen. Nu har hon tagit nästa steg i karriären – från Åhléns till den norska modejätten.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Sandra stylar: BasplaggBrand logo
Sandra stylar: Basplagg

Carin Wester är en av Sveriges främsta modedesigners. Hon började sin designkarriär på Paul & Friends damavdelning på NK 1998 och sex år senare, 2004. tog hon sats och startade sitt eget varumärke Carin Wester – ett märke som Åhléns förvärvade 2017, där Carin blev samtidigt blev anställd som kreativ konsult, och senare designchef.

Efter flera framgångsrika år på Åhléns valde Carin Wester för två år sedan att påbörja ett nytt kapitel i karriären. Ett ägarbyte inom företaget resulterade i att hon lämnade både Åhléns och det varumärke hon själv byggt upp.

– Det var både jobbigt och bra på samma gång, säger Carin till Femina. Sorgligt att lämna sitt varumärke, men samtidigt kände jag att de produkter jag ville skapa inte längre var lika relevanta under den nya styrningen.

Annons

Carin har genom åren vunnit flera prestigefyllda designpriser. Bland annat Guldknappen 2009 och Årets nykomling på ELLE-galan 2004. Efter avhoppet från Åhléns dröjde det inte länge innan ett nytt erbjudande dök upp. Den nordiska klädkedjan Cubus, en del av stora Varner-koncernen, hörde av sig.

– Jag fick ett halvår att känna efter vad jag ville göra, och när norrmännen hörde av sig och jag fick träffa dem kände jag direkt att det fanns något spännande där. De var intresserade av svenskt mode och ville ha mina insikter för att lyfta modegraden hos Cubus, berättar Carin.

Svenskt mode är viktig inspirationskälla i Norden. Carin ser hur trender och tänk från Sverige ofta plockas upp i Norge – något hon själv nu får vara med och tolka in i Cubus uttryck. Ett exempel är den sportiga livsstilstrenden, som länge varit stor i Sverige men som nu på allvar börjar synas i vårt grannland.

I dag arbetar hon som creative lead på Cubus – en roll där hon inte längre designar enskilda plagg, utan leder det kreativa arbetet från ett helhetsperspektiv.

Annons

– Jag tar fram ett "visual goal", alltså en riktning som kollektionerna ska följa. Jag är med i alla processer och har möten med teamen varje vecka.

Carin Wester
Carin Wester, modedesigner.Foto: Cubus

Favoritplagg i din garderob?

– Det finns några stycken. Men jag tror nog att favoritplagget alltid är herrkavajen, jag tror jag kanske har tio femton stycken sådana I garderoben och gärna med lite axelvaddar, skarpa slag och ett material med bra fall.Perfekt att sätta ihop med både jeans, vida byxor eller kjol. Det är nog den jag alltid tar på mig om jag har en liten klädkris.

Att vara komersiell, kreativ och samtidigt hållbar är en svår ekvation för flera modevarumärken. Men miljö- och hållbarhetstänket är inte bara en branschfråga för Carin.

– Jag är väldigt hållbar i mitt eget designtänk. Jag köper mycket second hand och handlar mycket på Vinted, Vestiaire och Tradera, säger hon och tillägger:

– Och jag har fortfarande kvar många av mina gamla kollektionsplagg – de är tidlösa och håller än.

Annons

En in–en ut-princip styr hennes garderob: för varje nytt plagg som kommer in ska ett gammalt säljas vidare. Det tidlösa tänket går också igen i hennes kreativa arbete.

– Plagg behöver inte alltid vara trendiga. Genom att jobba med form, siluett och materialval kan man skapa kläder som håller länge – både stilmässigt och kvalitetsmässigt. Man kan göra en enkel tröja i merinoull unik med en färg som sticker ut. Basplagg är tacksamma att jobba med, för de är tidlösa och just nu väldigt trendiga i sig själva.

Carin Wester cubus
Carin Wester jobbar i dag för norska modejätten Cubus.Foto: TT/Cornelia Jönsson

Carin Wester

Gör: Creative Lead Cubus
Ålder: 51 år
Bor: Bromma
Familj: Mannen Thomas, dottern Charlie och hunden Iggy.

Mellan slit och eftertanke

När Carin blickar framåt ser hon en modevärld som pendlar mellan två ytterligheter.

– Just nu ser man väldigt tydligt hur ungdomar handlar second hand. Men man ser också den här fast fashion-trenden, alltså slit och släng. Och det är det som man oroas lite över, hur man kan stå mellan två så tydliga motsatser, säger hon och fortsätter:

Annons

– Jag hoppas att man mer och mer tittar över och funderar när man handlar. Det är något som jag också försöker säga till vår dotter, att man inte behöver haka på allting hela tiden. Man kan hitta sin egen stil med det man har.

Trots att hon i dag har en tongivande roll inom en stor koncern, finns drömmar om något mer personligt kvar.

– Jag har en liten tanke om att skapa något nytt någon gång. Jag var med i ett mindre uppstartsmärke som som hade stor potential och där vi kommit långt men så kom pandemin och allting lades åt sidan. Den typen av små, nischade projekt tycker jag fortfarande är väldigt spännande – något med en tydlig målgrupp, kvalitet och prisbild snarare än trend.

Och så har en nygammal kärlek vaknat till liv – inredning.

– Jag måste erkänna att inredning är någonting som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag hade ett samarbete med Höganäs Kakel i julas, där jag tog fram färgkort och kakelplattor med inspiration från fem kvinnliga konstnärer. Den typ av samarbete är otroligt inspirerande och något jag hoppas kunna göra mer av framåt.

Annons

Det ska en basgarderob innehålla – enligt Carin Wester

1. Den stickade tröjan, gärna i merinoull eller cashmermix.
2. Poplinskjortan gärna i en fin rand eller krispigt vit.
3. Raka blå och vita jeans.
4. Kostymen. Det är viktigt att ha ett par byxor som passar till alla delar. Gärna en vidare byxa och en lite mer rak samt en ankelkort byxa.
5. En lång kappa ull på hösten samt en klassisk trenchcoat på våren.
6. Vit t-shirt i bomull.
7. Sidenblusen, gärna med fint fall och lite volym.
8. Pennkjol i ull.
9. Jumperset
10. Ballerinaskor

Sara Löf Nyqvist, reporter Femina

Sara Löf Nyqvist är journalist på Femina. Hon är utbildad journalist vid Uppsala universitet och har tidigare arbetat som modejournalist, redaktör på Aller media. Sara fördjupar sig ofta i längre intervjuporträtt, modereportage och trendspaningar. Och på ett privat plan älskar hon tv-serier, film och reality. Vill du tipsa Sara om något att skriva? Mejla på [email protected].



Annons