Trendar: Se ''Femina Stylar'' Shoppingtips Tips på snygga skor Sno stilen från nyhetsmorgon Kontorskläder Hedvig Anders unika stilguide Tillbakablickar i modehistorien

”Det är en ny era i modevärlden”

09 okt, 2025
Matthieu Blazys debutkollektion för Chanel ss 26
Matthieu Blazys debutkollektion för Chanel ss 26Agence / Bestimage
De internationella modeveckorna är över och modevärlden är helt förändrad. Aldrig har så många internationella modehus haft nya kreativa designchefer. Här får du stenkoll på allt, vem är var och hur det ser ut.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

De internationella modeveckorna har precis avslutas – och som vanligt ligger de ett halvår före. Men den här gången är det något alldeles särskilt – för aldrig tidigare har så många nya kreativa ledare för olika modehus debuterat samtidigt.

Efter Köpenhamns modevecka i augusti och Oslo Runway tätt inpå, följer New York, London, Milano och till sist Paris i månadsskiftet september–oktober.

Det betyder att vi nu får en försmak av nästa års 2026 vår- och sommarkollektioner på catwalkarna i världens stora modestäder.

Historien bakom populära väskan från Gucci – bytte namn efter kändisBrand logo
Historien bakom populära väskan från Gucci – bytte namn efter kändis

– Det blir helt galet, säger Ida Elise Eide Einarsdóttir, modeansvarig på det norska magasinet KK – Jag kan inte ens räkna hur många som debuterar den här säsongen, men det är många – och vi pratar om några av världens mest inflytelserika lyxhus.

Annons

Hon beskriver situationen som en hela havet stormar, där kreativa ledare byts ut nästan lika ofta som fotbollstränare. Kampen om uppmärksamhet är stenhård, och de nya designerna förväntas balansera de anrika husens arv med kommersiell framgång samt att vara en fena på sociala medier och ha kändisar som bästisar.

Gwyneth Paltrow i Gucci
Demna Gvasalia debuterade för Gucci med Hollywoodkändisar som Gwyneth Paltrov på plats i Milanao.IPAW / BACKGRID US / TT

Tunga namn och höga förväntningar

Bland de mest omtalade debuterna är Demna Gvasailia för Gucci, Jonathan Anderson för Dior, Michael Rider för Celine, Pierpaolo Piccioli för Balenciaga och Matthieu Blazy för Chanel.

Annons
Pierpaolo Piccioli för Balenciaga
Pierpaolo Piccioli för Balenciaga.Jonas Gustavsson
Pierpaolo Piccioli för Balenciaga gul kappa
En skulptural kappa signerad Pierpaolo Piccioli för Balenciaga.Jonas Gustavsson

Anderson, som redan presenterat sin första herrkollektion för Dior, skrev modehistoria när han tidigare i år utsågs till kreativ ledare för både dam, herr och haute couture – som den första sedan Christian Dior själv.

Annons
Jonathan Anderson Dior
Jonathan Anderson för DiorPixelformula/SIPA/Shutterstock
Jonathan Anderson Dior
En detalj av Jonathan Anderson Diorkreationer.Pixelformula/SIPA/Shutterstock

Blazy, som gjort succé hos Bottega Veneta, tar nu över Chanel efter Virginie Viard. Han har stora skor att fylla efter Karl Lagerfeld, och förväntningarna är skyhöga. Och han uppfyllde förväntningarna med råge. Hans kollektion är en av de mest hyllade i debuterna i mannaminne. Han har lyckas med konststycke att ta avstamp i Chanels unika stil och signaturplagg och accessoarer men ändå applicera hans designestetik i silhuetter och detaljer.

Annons
Matthieu Blazy Chanel
Matthieu Blazy gjorde en hyllad debut för ChanelAgence / Bestimage

Samtidigt välkomnas Louise Trotter som ny kreativ ledare för Bottega Veneta – den enda kvinnan bland alla nya chefsdesigners. – Äntligen en kvinna! Men det är anmärkningsvärt att hon är den enda bland så många nya namn, säger Einarsdóttir.

Louise Trotter Bottega Veneta
Louise Trotter för Bottega Veneta. Hon är den enda kvinnan som gör debut som kreativ chef.Shutterstock
Louise Trotter för Bottega Veneta
Louise Trotter för Bottega Veneta - en riktig signatursilhuett för Louise.AAF
Annons

Lyxhusen under press

Lyxmodehusen befinner sig i ett tufft klimat. Marknaden är krävande, konkurrensen hård och lojaliteten hos kunderna sviktande. De senaste årens inflation har verkligen påverkat modehusens prissättning på deras produkter. Vi kan räkna med nästan en 30 % ökning på en vissa produktkategorier som väskor de senaste åren. Och det har satt sina spår i modemärkenas omsättning och inte till det bättre. – De nya kreativa ledarna har mycket att bevisa – och väldigt lite tid på sig, säger Einarsdóttir.

Annons

Samtidigt pekar hon på Hermès som ett motexempel. Huset har valt stabilitet framför ständig förnyelse och vuxit sig både starkare och mer relevant. – De visar att kontinuitet faktiskt kan löna sig, säger hon.Och deras produkter är så eftertraktade och väldigt svåra att lägga rabarber på trots en hisnade hög prislapp så det skapas en enormt habegär hos lyxkonsumenter.

Hermes
Hermes ss 2026 kollektionShutterstock
Hermes väska
Hermès visar självklart mycket eftertrakatade och dyra väskor på sin visning som är ryggraden i företaget.Shutterstock

Här är några av säsongens mest omtalade debuter

Milano:

  • Dario Vitale för Versace
  • Louise Trotter för Bottega Veneta
  • Simone Bellotti för Jil Sander

Paris:

  • Jonathan Anderson för Dior
  • Miguel Castro Freitas för Mugler
  • Mark Thomas för Carven
  • Michael Rider för Celine
  • Glenn Martens för Maison Margiela
  • Pierpaolo Piccioli för Balenciaga
  • Duran Lantink för Jean Paul Gaultier
  • Matthieu Blazy för Chanel
  • Jack McCollough och Lazaro Hernandez för Loewe

  • Detta är en artikel som först publicerades hos vår systertidning KK.

Annons