”Det är en ny era i modevärlden”
De internationella modeveckorna har precis avslutas – och som vanligt ligger de ett halvår före. Men den här gången är det något alldeles särskilt – för aldrig tidigare har så många nya kreativa ledare för olika modehus debuterat samtidigt.
Efter Köpenhamns modevecka i augusti och Oslo Runway tätt inpå, följer New York, London, Milano och till sist Paris i månadsskiftet september–oktober.
Det betyder att vi nu får en försmak av nästa års 2026 vår- och sommarkollektioner på catwalkarna i världens stora modestäder.
– Det blir helt galet, säger Ida Elise Eide Einarsdóttir, modeansvarig på det norska magasinet KK – Jag kan inte ens räkna hur många som debuterar den här säsongen, men det är många – och vi pratar om några av världens mest inflytelserika lyxhus.
Hon beskriver situationen som en hela havet stormar, där kreativa ledare byts ut nästan lika ofta som fotbollstränare. Kampen om uppmärksamhet är stenhård, och de nya designerna förväntas balansera de anrika husens arv med kommersiell framgång samt att vara en fena på sociala medier och ha kändisar som bästisar.
Tunga namn och höga förväntningar
Bland de mest omtalade debuterna är Demna Gvasailia för Gucci, Jonathan Anderson för Dior, Michael Rider för Celine, Pierpaolo Piccioli för Balenciaga och Matthieu Blazy för Chanel.
Anderson, som redan presenterat sin första herrkollektion för Dior, skrev modehistoria när han tidigare i år utsågs till kreativ ledare för både dam, herr och haute couture – som den första sedan Christian Dior själv.
Blazy, som gjort succé hos Bottega Veneta, tar nu över Chanel efter Virginie Viard. Han har stora skor att fylla efter Karl Lagerfeld, och förväntningarna är skyhöga. Och han uppfyllde förväntningarna med råge. Hans kollektion är en av de mest hyllade i debuterna i mannaminne. Han har lyckas med konststycke att ta avstamp i Chanels unika stil och signaturplagg och accessoarer men ändå applicera hans designestetik i silhuetter och detaljer.
Samtidigt välkomnas Louise Trotter som ny kreativ ledare för Bottega Veneta – den enda kvinnan bland alla nya chefsdesigners. – Äntligen en kvinna! Men det är anmärkningsvärt att hon är den enda bland så många nya namn, säger Einarsdóttir.
Lyxhusen under press
Lyxmodehusen befinner sig i ett tufft klimat. Marknaden är krävande, konkurrensen hård och lojaliteten hos kunderna sviktande. De senaste årens inflation har verkligen påverkat modehusens prissättning på deras produkter. Vi kan räkna med nästan en 30 % ökning på en vissa produktkategorier som väskor de senaste åren. Och det har satt sina spår i modemärkenas omsättning och inte till det bättre. – De nya kreativa ledarna har mycket att bevisa – och väldigt lite tid på sig, säger Einarsdóttir.
Samtidigt pekar hon på Hermès som ett motexempel. Huset har valt stabilitet framför ständig förnyelse och vuxit sig både starkare och mer relevant. – De visar att kontinuitet faktiskt kan löna sig, säger hon.Och deras produkter är så eftertraktade och väldigt svåra att lägga rabarber på trots en hisnade hög prislapp så det skapas en enormt habegär hos lyxkonsumenter.
Här är några av säsongens mest omtalade debuter
Milano:
- Dario Vitale för Versace
- Louise Trotter för Bottega Veneta
- Simone Bellotti för Jil Sander
Paris:
- Jonathan Anderson för Dior
- Miguel Castro Freitas för Mugler
- Mark Thomas för Carven
- Michael Rider för Celine
- Glenn Martens för Maison Margiela
- Pierpaolo Piccioli för Balenciaga
- Duran Lantink för Jean Paul Gaultier
- Matthieu Blazy för Chanel
- Jack McCollough och Lazaro Hernandez för Loewe
- Detta är en artikel som först publicerades hos vår systertidning KK.