Det är branschsajten resume.se som skriver att H&M nu kommer att inrätta en mångfaldstjänst. Detta efter förra veckans händelser, då klädjättens bild på en mörkhyad pojke som bär en hood med texten ”Coolest monkey in the jungle”, spreds över världen och ledde till massiv kritik och högljudda protester.

”För att motverka att samma grova misstag händer igen kommer man nu att inrätta en ny tjänst för att ‘ta itu med mångfald’. Det skriver kedjan på Twitter”, meddelar Resumé.

– Vårt åtagande att ta itu med mångfald och inkludering är genuint, därför har vi tillsatt en global ledare på det här området, för att driva vårt arbete framåt, skriver H&M själva.

H&M utlovar mer information om detta initiativ inom kort.

Läs också: H&M-pojkens mamma talar ut: ”Det här är en av hundratals olika outfits”

Bilden på pojken i tröjan är nu borttagen från alla H&M:s kanaler.

Foto IBL
Artikeln publicerades först på ELLE.