Trendar: Se ''Femina Stylar'' Shoppingtips Tips på snygga skor Sno stilen från nyhetsmorgon Kontorskläder Hedvig Anders unika stilguide Tillbakablickar i modehistorien
modehistoria

Gjorde 70-talsjeansen alla ville ha – historien bakom Puss & Kram

23 sep, 2025
Kunderna fick lägga sig på golvet för att få på sig dem – och butiken på Gamla Brogatan i Stockholm lockade allt från rockstjärnor till modeälskare. Men vad hände egentligen med jeansmärket Puss & Kram? Vi reder ut!
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
6 vanliga misstag du gör när du köper jeans – så rättar du till demBrand logo
6 vanliga misstag du gör när du köper jeans – så rättar du till dem

Vi kastar oss tillbaka till 70-talet och en tid då Gamla Brogatan i Stockholm pulserade av mode, musik och energi. Det var där och då som ett av Sveriges mest ikoniska jeansmärken föddes: Puss & Kram. Med sina extremt tajta jeans blev märket snabbt en symbol för en hel generation.

Succén började med trikåtröjor

Bakom succén står Tommy Weiss från Borås, en modedesigner som redan i 20-årsåldern började skapa kläder.

Efter en tid på internatskola och jobb på en trikåfabrik i Borås öppnade han, tillsammans med vännen Dan, butiken Dan & Tommy på Gamla Brogatan i Stockholm, något han tidigare berättat för DN. Där sålde de egendesignade trikåtröjor för män och blev bland de första i Sverige att importera plattåskor från London – en stark trendmarkör vid den tiden.

Annons
Puss o kram jeans grundare stockholm
Tommy Weiss, grundaren av jeansmärket Puss & Kram.Foto: Fredrik Funck/DN/TT

Men i slutet av 60-talet tog Tommy nästa steg och kastade sig in i jeansvärlden – något som snabbt blev en supersuccé.

70-talet var jeansens absoluta storhetstid. Gul & Blå hade redan gjort succé med sina V-jeans – och strax därefter kom Tommy med Puss & Kram.

Ikoniska butiken på Gamla Brogatan i Stockholm

Den första modellen han designade var en femficksmodell, något som mer eller mindre är standard i dag. Jeansen pryddes av kraftiga, koppargröna nitar med hål i – och texten ”Puss & Kram".

Annons

Med musik på hög volym och jeans i mängder blev butiken i Stockholm snabbt populär och rykten säger att världskända band som Led Zeppelin kom förbi när de var i Sverige.

Senaste från Femina

Puss o kram jeans 70-tal
Skidlegendaren Ingemar Stenmark tillsammans med tre kvinnor 1974 – där puss & kram-jeansen syns till på kvinnan till vänster.Foto: TT

När hypen var som störst låg produktionen på 1 000 jeans om dagen, en produktion som helt och hållet utgick från väveriet i Borås. Efter några år var Puss & Kram inte bara ett butikskoncept i Stockholm, utan en stor kedja med över 250 butiker i Sverige – och lika många i Norge.

Annons

Och jeansen? De sades vara de absolut tajtaste på marknaden. Så tajta att många kunder fick lägga sig på golvet för att ens få på sig dem.

Gamla brogatan stockholm jeans
Tommy Weiss utanför butiken på Gamla Brogatan i Stockholm, där Puss & Kram en gång låg.Foto: Fredrik Funck/DN/TT

Det hände med Puss & Kram-jeansen

Men trender kommer, trender går. Och i slutet av 70-talet började jeanshysterin mattas av. Samtidigt gick Tommy igenom en skilsmässa och valde att kliva åt sidan. År 1979 sålde han butiken till SkoUno – en butik som än i dag har öppet på samma adress. Tommy lämnade därmed modevärlden och gav sig i stället in i restaurangbranschen.

Annons

I dag är Puss & Kram ett kärt nostalgiminne för många som växte upp under 70-talet. På andrahandsmarknaden säljs än i dag de kultförklarade retrojeansen och i nostalgiska forum på sociala medier minns många tillbaka på jeansens storhet. Underbar modehistoria, tycker vi!

puss&kram jeans 70-tal bild
Puss & Kram jeansen säljs i dag på auktion.Foto: auctionet.com
PUSS & kram jeans köpa second hand 70 tal
Jeansen hade broderad text med loggan ”Puss & Kram"Foto: auctionet.com
Annons

Sara Löf Nyqvist, reporter Femina

Sara Löf Nyqvist är journalist på Femina. Hon är utbildad journalist vid Uppsala universitet och har tidigare arbetat som modejournalist, redaktör på Aller media. Sara fördjupar sig ofta i längre intervjuporträtt, modereportage och trendspaningar. Och på ett privat plan älskar hon tv-serier, film och reality. Vill du tipsa Sara om något att skriva? Mejla på [email protected].

Annons