Gjorde 70-talsjeansen alla ville ha – historien bakom Puss & Kram
Vi kastar oss tillbaka till 70-talet och en tid då Gamla Brogatan i Stockholm pulserade av mode, musik och energi. Det var där och då som ett av Sveriges mest ikoniska jeansmärken föddes: Puss & Kram. Med sina extremt tajta jeans blev märket snabbt en symbol för en hel generation.
Succén började med trikåtröjor
Bakom succén står Tommy Weiss från Borås, en modedesigner som redan i 20-årsåldern började skapa kläder.
Efter en tid på internatskola och jobb på en trikåfabrik i Borås öppnade han, tillsammans med vännen Dan, butiken Dan & Tommy på Gamla Brogatan i Stockholm, något han tidigare berättat för DN. Där sålde de egendesignade trikåtröjor för män och blev bland de första i Sverige att importera plattåskor från London – en stark trendmarkör vid den tiden.
Men i slutet av 60-talet tog Tommy nästa steg och kastade sig in i jeansvärlden – något som snabbt blev en supersuccé.
70-talet var jeansens absoluta storhetstid. Gul & Blå hade redan gjort succé med sina V-jeans – och strax därefter kom Tommy med Puss & Kram.
Ikoniska butiken på Gamla Brogatan i Stockholm
Den första modellen han designade var en femficksmodell, något som mer eller mindre är standard i dag. Jeansen pryddes av kraftiga, koppargröna nitar med hål i – och texten ”Puss & Kram".
Med musik på hög volym och jeans i mängder blev butiken i Stockholm snabbt populär och rykten säger att världskända band som Led Zeppelin kom förbi när de var i Sverige.
Senaste från Femina
När hypen var som störst låg produktionen på 1 000 jeans om dagen, en produktion som helt och hållet utgick från väveriet i Borås. Efter några år var Puss & Kram inte bara ett butikskoncept i Stockholm, utan en stor kedja med över 250 butiker i Sverige – och lika många i Norge.
Och jeansen? De sades vara de absolut tajtaste på marknaden. Så tajta att många kunder fick lägga sig på golvet för att ens få på sig dem.
Det hände med Puss & Kram-jeansen
Men trender kommer, trender går. Och i slutet av 70-talet började jeanshysterin mattas av. Samtidigt gick Tommy igenom en skilsmässa och valde att kliva åt sidan. År 1979 sålde han butiken till SkoUno – en butik som än i dag har öppet på samma adress. Tommy lämnade därmed modevärlden och gav sig i stället in i restaurangbranschen.
I dag är Puss & Kram ett kärt nostalgiminne för många som växte upp under 70-talet. På andrahandsmarknaden säljs än i dag de kultförklarade retrojeansen och i nostalgiska forum på sociala medier minns många tillbaka på jeansens storhet. Underbar modehistoria, tycker vi!
Sara Löf Nyqvist, reporter Femina
Sara Löf Nyqvist är journalist på Femina. Hon är utbildad journalist vid Uppsala universitet och har tidigare arbetat som modejournalist, redaktör på Aller media. Sara fördjupar sig ofta i längre intervjuporträtt, modereportage och trendspaningar. Och på ett privat plan älskar hon tv-serier, film och reality. Vill du tipsa Sara om något att skriva? Mejla på [email protected].