Det var vid 11-tiden på förmiddagen på torsdagen som Sara Danius gjorde entré på Fashion Week Stockholms catwalk. Platsen var Spegelsalen på Grand Hôtel i Stockholm och scenen var Camilla Thulins visning.

Flera framstående kvinnor, Ewa Fröling, Dominika Peczynski och Monica Ahlberg (bara för att nämna några!), agerade modeller under visningen. Men den som stack ut allra mest var nog Sara Danius – som sig bör iklädd sitt numera ikoniska statementplagg: knytblusen.

Läs även: Uppropet efter Sara Danius avgång – #knytblus trendar i sociala medier!

Sara Danius

Sara Danius iklädd egendesignad knytblus.

Och just denna knytblus, den Sara bar under visningen, är faktiskt något alldeles extra. Sara Danius har nämligen designat den själv. I pressmaterialet kallas plagget ”den ultimata knytblusen”. Blusen tryck är speciellt framtaget enligt Danius önskemål och det vackra siden- och lycra-tyget är specialtryckt i Italien, vid Comosjön. Blusen når marknaden i en limiterad upplaga och kommer endast att finnas till försäljning i Camilla Thulins webbshop. Överskottet från försäljningen av denns blus kommer att gå till en noga utvald organisation som arbetar för kvinnor. Vilken det blir exakt redovisas dock först när blusen finns till försäljning.

Och vem passar egentligen bättre att designa en knytblus än just Sara Danius, som denna vår bidrog till att göra blusen till en symbol för kvinnokamp?

Sara Danius eget intresse för knytblusen, som plagg, började, enligt henne själv, mest som ”en kul grej”.

– Jag hittade en knytblus hos Anna Holtblad och kände att det skulle vara roligt att skoja till det lite och klä mig i knytblus, pennkjol och högklackat. Lite grann à la Margaret Thatcher – fast på kul. Alla andra hade jeans och t-shirt. Studenterna tyckte att det var roligt och jag fortsatte sedan att köpa en ny knytblus varje säsong, har Sara berättat för ELLE.

Foto Fashion Week Stockholm

Läs också: Möt hösten i en kvinnlig blus – 5 favoriter!

Artikeln publicerades först på ELLE.