Hemligheten bakom Olsen-systrarnas klädsuccé
Än i dag domineras modevärlden av anrika modehus och märken som Hermès, Chanel och Louis Vuitton. Kort sagt: varumärken med många, många år på nacken. Det är med andra ord svårt att slå sig in på marknaden och bli ett lyxvarumärke att räkna med i modesammanhang. Därför är historien om märket The Row så spännande...
The Row såg dagens ljus för snart 20 år sedan, år 2006. Sedan dess har märket, med sina exklusiva och eleganta basplagg, blivit ett varumärke vars kläder och accessoarer är lika åtråvärda som ”pieces” från just de anrika modehus vi nämnde tidigare.
Bakom The Row står Mary-Kate och Ashley Olsen. Några av USA:s kändaste barnskådisar. De debuterade redan som bebisar, i familjekomediserien Huset fullt. Sedan dess har det blivit många andra filmer och serier. Systrarna gjorde succé på både tv och på vita duken – och blev dessutom rika som troll på vägen.
Historien bakom märket The Row
I början av 2000-talet hände dock något. Systrarna Olsen blev mindre omskrivna för sitt skådespeleri – och mer för sin stil. Först var de romantiskt trendiga – med låga jeans och skira spetstoppar. Därefter körde de boholooken, med långa hår, långa kappor, fotsida byxor och stora slouchy skinnväskor...
Att Olsen-tvillingarna år 2006 lanserade sitt egna klädmärke var knappast något som fick någon att höja på ögonbrynen. Det hela sågs som ett naturligt steg för de modeintresserade systrarna. Däremot var det inte många som trodde att de skulle lyckas. Men, så blev det.
”När de lanserade sitt klädmärke The Row 2006, bara 20 år gamla, blev det därför nästan en sorts chockeffekt. Plaggen visade sig vara överraskande vuxna, stilrena, och av toppkvalitet. 2012 kammade systrarna Olsen hem pris som ”Årets modeskapare för kvinnor” av det amerikanska modebranschrådet. Det betraktas idag som ett av de mest exklusiva modemärkena i USA och ligger i prisklassen skyhög”, slår Sveriges Radios Stil i P1 fast.
I dag, 19 år efter att man drog igång verksamheten, är The Rows plagg och accessoarer mer åtråvärda än något annat. Kläderna andas den där tysta lyxen, quiet luxury, som blivit så omskriven (och älskad!) de senaste åren, tack vare bland annat tv-serien Succession och Gwyneth Paltrow. The Rows eftertraktade plagg är logolösa och eleganta. De passar dessutom alla åldrar.
”The Row har byggt sitt rykte kring minimalistisk, lyxig design och exklusivitet. Tidigare i år skapade varumärket rubriker när de bad sina gäster att inte använda mobiltelefoner under deras modevisning. Ett önskemål som gav showen en unik känsla”, skriver den svenska affärssajten Dagens PS.
I dag bär mängder av kända ansikten systrarnas design.
”Olsen-tvillingarnas modesstjärna lyser starkare än någonsin. Något som visas genom att deras egna märke The Row har nominerats till CFDA-priset (den amerikanska modeindustrins högsta utmärkelse) varje år sedan 2014. Under de senaste åren har duon vunnit flera priser, bland annat CFDA-priser Womenswear designer of the year och Accessories designer of the year. Numera är det raka linjer, böljande silhuetter och extremt mycket lager på lager som gäller när det kommer till deras personliga stil”, skriver svenska ELLE.