Modejätten H&M väljer nu att avveckla sin verksamhet för varumärket Cheap Monday. Det meddelar man i ett pressmeddelande i dag.

I pressmeddelandet framgår att märket, som bygger på traditionell grossistverksamhet, länge haft en negativ försäljningskurva på grund av den växande digitaliseringen i modebranschen.

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på, säger Anna Attemark, som är ansvarig för New Business inom H&M-gruppen.

Avvecklingen inleds omedelbart och vid årsskiftet stängs Cheaps Mondays enda fysiska butik, som ligger i London, samt onlinebutiken. Här i Sverige berörs cirka 80 medarbetare som arbetar med verksamheten i Tranås och Stockholm.

Cheap Monday grundandes av fyra svenska vänner som möttes när de arbetade på klädkedjan JC och slog igenom som en bomb när det började säljas 2004. Idén var att sälja jeans som var betydligt billigare än märkesjeansen och här i Sverige svalde vi konceptet med hull och hår.

De tajta stuprörsjeansen med dödskallelogga blev snabbt en vanlig syn, men med tiden började Cheap Monday även sälja andra klädesplagg.

Så blev Cheap Monday till:

Läs mer:

Spana in årets julkollektion från H&M

Stylingfilm: Bästa jeansen just nu!

Foto: IBL

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: