Under efterkrigstiden i Storbritannien, och framförallt i London på 1960-talet när Mary Quant och minikjolen slog igenom och The Beatles låtar var på allas läppar var allting tillåtet och experimentlustan var stor. Den brittiska designern Richard Allan tog sin passion för färger och avantgardistiska mönster och överförde dem till eleganta silkesscarfar. Allan som skapat sig ett namn som under sina tio år som designchef på hajpade Jacqmar, som var den tidens it-märke när det kom till silkesscarfar. Richard Allan som alltid jobbat med silke beslutade sig 1962 för att starta eget företag med tillverkning av mönstrade silkesscarfar och efter att han visat sin första kollektion var succén ett faktum.

Hans kreativa mönster och lekar med silkesscarfarna låg helt rätt i tiden och hans kunder fanns överallt; hans hängivna fanns inom den brittiska kungafamiljen, bland bohemiska hippies och han inledde samarbeten med stora modehus som Saint Laurent och Schiaparelli.

När varumärket Richard Allan såldes 1989 försvann en del av de ikoniska mönster, skriver The Independent. Men 2014 när Richards dotter Cate Allan väckte liv i varumärket igen var ambitionen att utveckla sin fars design och mönster. Inspirationen till sin design hittade han överallt.

— Hans inspiration var i allt som fångade hans uppmärksamhet. En design som vi har Elegance är ett klottrat mönster som håller ihop sig själv i hörnen. Det var på samma sätt som banden på en ballerinasko flyter ut över golvet när de är uppknutna. Du kan tänka dig de banden. Saker som det abstrakta i höstlöv som faller. Ett mönster som H&M ansvänder kallas för Piccadilly som är faktiskt de neonskyltar som fanns på den tiden. Mönster och design var det han såg först, oavsett vad han tittade på. Om han såg linjerna av en sportbil eller arkitekturen av ett hus eller en detalj i en målning, så var han verkligen trollbunden av föremålet. Oavsett om det var avantgarde, samtida eller historiskt, säger Cate Allan i ett pressmeddelande.

Tillsammans med H&M:s designteam har Richard Allans ikoniska mönster fått nytt liv i en kollektion med klänningar, blusar, skjortor, byxor och — förstås — scarfar! Snitten på plaggen har tydliga influenser från 1960-talet med höga halsringningar, breda manschetter, plisseringar där mönstret har huvudrollen.

— Swinging London under 1960-talet är en så pass ikonisk era full av fantastiska mönster och sprudlande energi som känns aktuellt än idag. Vi är glada över att få samarbeta med en av de mest ställningstagande mönsterdesignerna av sin tid. Genom att ta dessa klassiska mönster från scarfs och placera dem i ny kontext, känns plaggen från H&M x Richard Allan-kollektionen starka och feminina, men med en sofistikerad känsla, säger Maria Östblom, designchef dam på H&M.

Spana in alla plaggen och accessoarer ur H&M X Richard Allan här!

 

 

Kollektionen lanseras i utvalda butiker och online på hm.com (reklamlänk från Apprl) den 22 augusti.

Läs även:
Hösten 2019 hos H&M Home – frontas av Poppy Delevingne

Höstmode 2019: 15 fina nyheter i butik