H&M släpper nytt designsamarbete – plaggen vi tror säljer slut

H&M fortsätter sin tradition av exklusiva modesamarbeten och lanserar nu en kollektion med en hyllad designer som har återskapat H&M:s bästsäljare genom åren. Vi har listat plaggen vi tror kommer sälja slut direkt!
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Historien bakom den populära hatten – bars först av militärenBrand logo

Historien bakom den populära hatten – bars först av militären

Modekedjan H&M har genom åren samarbetat med flera av modevärldens mest inflytelserika designerns – från Karl Lagerfeld och Stella McCartney till Mugler och Paco Rabanne. Nu är det dags för nästa stora modesamarbete, som den här gången landade med den belgiske designern Glenn Martens – känd för sin nyskapande och lekfulla design där lyx och avslappnad möts på mitten.

Glenn Marten startade sin modekarriär som juniordesigner på Jean Paul Gaultier och i dag leder han det kreativa arbetet på både Maison Margiela och Diesel. Och nu lanseras alltså hans första samarbete med H&M.

– Jag ser kollektionen som en stor familj av plagg. De har alla olika personligheter vid olika tillfällen — formella, informella, högljudda, tysta, regelbrytande, klassiska — och kan stylas och tolkas på olika sätt. Precis som människor är de sig själva, men de förändras och växer också och känner sig olika varje dag, säger Glenn Martens i ett pressmeddelande.

H&M glenn martens kollektion
Kollektionen lanseras 30 oktober klockan 10.00.Foto: H&M

En kollektion utifrån H&M:s bästsäljare

Kollektionen, som lanseras den 30 oktober 2025, förvandlar bästsäljare från H&M:s arkiv till designplagg med en blinkning till det brittiska kungahuset.

– Eftersom kollektionen har en slags brittiskhet, kände jag att det skulle vara roligt att ge en excentrisk twist på den typ av aristokratiskt eller kungligt porträtt som man skulle se på 1800-talet. Viben hos den brittiska kungafamiljen är legendarisk, det är nästan som en levande saga. Det tar dig verkligen in i en annan värld, och jag ville att kampanjen skulle existera parallellt med den världen, säger han om kampanjen H&M x Glenn Martens som rullar ut runt om i världen i dag.

H&M glenn martens kollektion
Kollektionen flirtar med det brittiska modet och kungahuset!Foto: TT

9 plagg vi tror kommer sälja slut

Nedan listar vi plaggen vi tror kommer bli storsäljare ur kollektionen – plagg som kanske kommer dyka upp på andrahandsmarknaden, precis som tidigare designsamarbeten med H&M gjort!

– Älskar skjortan med styv krage. Och om jag hade haft mycket pengar hade jag köpt kavajen. Tror absolut det kommer bli bra andrahandsvärde. Det är ett distinkt designutryck som rimmar med Glenn Martins estetik, säger Feminas modechef Jenny Fredriksson.

trenchcoat h&m glenn martens
En vadlång trenchcoat i bomullstwill med krage och slag förstärkta med ett lager folie som ger struktur och en möjlighet att skapa en skrynklig look. Pris: 2 299 kronor.Foto: H&M
h&m x glenn martens väska
En axelväska med foliefodrad skal som ger väskan både struktur och en möjlighet att skapa en skrynklig, förvrängd look. Pris: 999 kronor.Foto: H&M
glenn martens h&m kavaj
En oversized kavaj i vävd ullblandning som är förstärkt med metalltråd längs kanterna vilket ger struktur och en möjlighet att skapa en skrynklig, förvrängd look. Pris: 2299 kronor.Foto: H&M
h&m glenn martens örhangen
Örhängen. Pris: 349 kronor.
h&m glenn martens skjorta
Poplinskjorta förstärkt med metalltråd i kragen för ge den struktur. Pris: 899 kronor.Foto: H&M
H&M glenn martens skor
Ett par ankelhöga stövlar i mjukt läder. Pris: 3 499 kronor.Foto: H&M
kappa h&m glenn martens
En lång kappa i vävd ullblandning med kraftiga axelvaddar och spetsigt slag och asymmetrisk nederkant. Pris: 2 799 kronor.Foto: H&M
h&m glenn martens kjol
En ankellång kjol I A-linjeskuren silhuett. Pris: 649 kronor.Foto: H&M

Sara Löf Nyqvist, reporter på Femina

Sara Löf Nyqvist är journalist på Femina. Hon är utbildad journalist vid Uppsala universitet och har tidigare arbetat som modejournalist, redaktör på Aller media. Sara fördjupar sig ofta i längre intervjuporträtt, modereportage och trendspaningar. Och på ett privat plan älskar hon tv-serier, film och reality. Vill du tipsa Sara om något att skriva? Mejla på [email protected].