Efter 17 år i branschen är Ida Sjöstedt en veteran i modevärlden, mest känd för sina sagolika klänningar som bärs av såväl celebriteter och kungligheter som modemedvetna kvinnor i alla åldrar. Nu är hon aktuell med ett samarbete med Absolut Art, där hon tagit fram fyra outfits ur sin SS19-kollektion och låtit modeillustratören Stina Persson tolka dessa i form av illustrerade konstverk.

– Jag och Stina har jobbat ihop tidigare, hon gjorde bland annat en backdrop till min catwalkvisning hösten 2017 och vi hade pratat om att göra ett nytt samarbete. Min kollektion var inte färdig, men jag delade med mig av min inspiration, moodboards, tankar och skisser – sen skapade hon en massa olika bilder utifrån det. Jag fick sedan vara med och välja ut de fyra konstverk som blev resultatet, säger Ida Sjöstedt till Femina.se.

Konstverken lanseras i en limiterad och signerad upplaga i Absolut Arts webshop under Fashion Week Stockholm denna vecka, samt på Grand Hotel där Idas SS19-kollektion kommer att premiärvisas.

Denna vecka visar du SS19 under Fashion Week Stockholm. Kan du beskriva känslan innan en viktig visning?

– Precis innan visningen har man alltid det där pirret, men just nu är jag mest full av fokus. Det är en intensiv period där alla bitar måste falla på plats, med hår, makeup, stylister och logistik – det är många människor som är involverade. Som kreatör lever man alltid i cykler – först känns det kul och bra, sen tänker man ”nej, vad har jag gjort, ingen kommer gilla det här” och till sist tycker man att det blir rätt bra. Om jag själv är 100 procent nöjd brukar det oftast mottas väl, men känner man att man missat något kan man nästan räkna med att andra kommer att se det. Samtidigt kan man aldrig göra alla nöjda, om någon gillade förra kollektionen kanske de inte kommer gilla den här – det handlar om personlig smak och stil.

Ida visade upp sin nysläppta höstkollektion på Grand Hôtel i Stockholm i vintras.

Hur skulle du beskriva vårkollektionen?

– Namnet på kollektionen är ”Dream on, dreamer”, det handlar om den romantiska drömmen om den svenska sommaren – och hur flyktig och förgänglig den är. Vi svenskar drömmer alltid om sommaren och den friare livsstil man har när man inte behöver tänka på arbetet och sådana saker. Färgerna och materialen är inspirerade av svenska sommarängar, midsommar, grönska och syrener. Men det finns även ett vemod i kollektionen och i konstverken – det handlar om den flyktiga känslan i att inget varar för alltid.

Hur har din egen sommar varit?

– Jag har jobbat i princip hela sommaren. Jag hade bara en veckas semester, eftersom jag kom tillbaka från min mammaledighet och hade mycket att komma ikapp med. Men det har varit en fin sommar, jag har ändå fått njuta en hel del av sol och bad.

Hur kändes det att börja jobba igen efter mammaledigheten?

– Det har varit dubbla känslor. Jag har ju eget företag och älskar att jobba, men det blir mycket att ta itu med när man varit borta. Sen har jag inte varit mammaledig helt och hållet, utan har jobbat lite parallellt – så det är skönt att kunna jobba mer fokuserat nu.

Önskade du någonsin att du fått en mer traditionell mammaledighet?

– Det var aldrig aktuellt, så det är svårt att säga. Om jag varit 100 procent mammaledig kanske jag kanske börjat klättra på väggarna. Vissa stunder hade jag kanske önskat det, men alla småbarnsföräldrar måste pussla för att hitta en balans.

Har du någon drömkändis du skulle vilja klä?

– Inte någon specifik person jag kan nämna, men jag har klätt ganska många av mina drömpersoner. När rätt person bär rätt klänning, det är då modemagin skapas.

Ida Sjöstedt har bland annat designat en rad festklänningar åt prinsessan Sofia, inklusive hennes brudklänning 2015.

Vad har du för relation till sociala medier?

– Instagram har varit allra viktigast för oss under åren. Jag sköter fortfarande vårt instagramkonto själv och försöker hålla en avvägning mellan att vara privat och att förmedla varumärket utåt. Jag använder inte Facebook eller Youtube så mycket, jag tycker illa om deras estetik.

Hur ser du på kroppsideal i modebranschen?

– Jag pratade mycket om det i mitt sommarprat för några år sedan. Är man i branschen är man medveten om att modellidealen inte speglar verkligheten och att det kan påverka unga människor negativt. Samtidigt är det marknaden som styr och det är det långa, smala idealet som råder. Men jag upplever att det efterfrågas mer mångfald i dag, det finns en större variation på längd och storlek i agenturernas urval än det fanns för några år sedan. Och hos de större kedjorna har man börjat använda sig av mer blandade typer av modeller.

Du driver ett framgångsrikt modeföretag som bär ditt eget namn. Varifrån kommer din tro på dig själv?

– Det är svårt att svara på, jag har haft en väldigt starkt driv ända sedan jag var liten och alltid brunnit för det jag gör. Men jag har haft en trygg uppväxt och fått mycket uppmuntran hemifrån, så det har nog hjälpt mig att tro på att jag kan åstadkomma saker.

Vilka associationer vill du att folk ska få när de hör ditt namn?

– Jag vill att de ska tänka på kläder man känner sig som sitt finaste jag i, kläder man får komplimanger för när man sätter på sig dem.

Ida Sjötedt på Grand Hotel

Ida Sjöstedt premiärvisar sin SS19-kollektion på modeveckan i Stockholm.

Hur känns det att vara ett varumärke?

– Företaget bär ju mitt namn, så jag känner ett personligt ansvar att leverera bra saker – det går ju inte att distansera sig. Men jag känner ingen press att vara på ett visst sätt eller se ut på ett visst sätt.

Finns det något du inte gjort ännu som du skulle vilja uppnå?

– Inget specifikt jag kan säga på rak arm, men jag har alltid mål och delmål.

Är du självkritisk?

– Ja, det är jag. Det tror jag att de flesta kreatörer är. Man måste kunna reflektera över sitt eget arbete. Men det är viktigt att våga köra på, även om man tvivlar. Jag hanterar det genom att beklaga mig för någon som står mig nära, sedan försöker jag göra så gott jag kan. Det är omänskligt att aldrig tvivla.

Hur skulle du beskriva din egen klädstil?

– Till vardags klär jag mig väldigt casual, jag gillar att bära jeans och skjorta. Men jag tycker om att klä upp mig när det är fest och bär ofta mina egna kläder.

Vad skulle du aldrig ta på dig?

– Gubbkeps, typ. Sen är jag inte så jättemycket för accessoarer. Det är fint på andra, men jag vill gärna ha det så enkelt som möjligt.

Stina Persson har illustrerat konstverk baserade på Ida Sjöstedts vår- och sommarkollektion 2019.

Vad gör dig lycklig?

– I jobbet är det när jag har ett kreativt flow, privat är det min familj. I somras var jag en vecka på Gotland med familjen och vi hade picknickar på stranden – då kände jag lycka.

Vilket åstadkommande är du mest stolt över?

– Att jag har lyckats driva mitt företag i 17 år, det är en bedrift jag är väldigt stolt över. De flesta modeföretag överlever inte mer än max 6 år.

Har du gått igenom några tuffa perioder?

– Det har varit flera tuffa perioder, ingenting är någonsin beständigt. Det har hänt mycket på de här åren och företaget har utvecklats mycket, med både upp- och nedgångar. Det har vuxit med små steg, vilket nog är en anledning till att jag överlevt.

Namn: Ida Sjöstedt
Gör: Designer
Ålder: 42 år
Bor: Sundbyberg
Familj: Pojkvän, dotter och bonusdotter
Aktuell: Visar sin vårkollektion för 2019 under Fashion Week Stockholm och lanseras samtidigt samarbetet med Absolut Art och Stina Persson. Höstkollektionen för 2018 finns ute nu.

Läs även:

Absolut Art lanserar modesamarbete med Ida Sjöstedt och Stina Persson

Skirt och glamouröst hos Ida Sjöstedt i höst