Jackan som millenials håller fast vid – som yngre väljer bort
Men vilka modeller av skinnjackan du föredrar kan lätt avslöja om du är en millenial eller Gen Z.
Medan vissa plagg dansar någon sommar och sedan försvinner bort ur det allmänna medvetandet, så finns det andra som återkommer år efter år, säsong efter säsong – trenchcoaten, skinnjackan, bootsen och jeansen är några av de eviga garderobshjältarna. Men även om plaggen i sig aldrig blir otrendiga, så kan modellerna variera i oändlighet.
Skinnjacka är ett plagg som varit en självklarhet i många generationer, och säkert kommer så förbli. Men hur en skinnjacka ska se ut har förändrats över tiden, och den där tidlösa modellen du köpte för 10-15 år sedan kan plötsligt kännas väldigt daterad.
Det är särskilt en sorts skinnjacka som de yngre i Generation Z – alltså personer som är i sena tonåren och tidiga 20-årsåldern – inte skulle ta på sig, men som länge var ett riktigt nyckelplagg i många millienial-garderober: Den tajta biker-jackan. För dig som hade trendörat mot marken under 00- och 10-talet var den tajta skinnjackan med biker-detaljer, som slag och silverkedjor, ett riktigt måste.
Den skulle gärna vara så tajt att den knappt gick att stänga, speciellt inte om du hade en stickad tröja under. Kenza Zouitens kollektion med Jofama var drömjackan för många svenska tjejer, och det pratades ofta om att jackan var så klassisk att den aldrig skulle bli omodern.
Inspireras här
Trendiga skinnjackorna i dag
Riktigt så blev det inte. Även om en biker-modell också kan falla yngre generationer i smaken, så ska den numera helst vara oversize.
Det är också vanligare med andra sorters modeller av skinnjackor – en bomberjacka i skinn, eller andra skinnjackor med pösigare silhuett och mer överdimensionerade armar är att föredra. Modeikonen, tillika Rhodes-grundaren Hailey Bieber är stolt ägare av ett gäng skinnjackor som fått mängder av kvinnor världen över att tänka om kring sina skinnjackeval.
Eftersom allt går i cirklar får vi väl se hur modevärldens vindar svänger i framtiden. Tills dess – rocka den skinnjacka du känner dig snyggast och mest bekväm i!
Aino Oxblod, reporter på Femina
Feminas vassa nöjesreporter Aino Oxblod har stenkoll på kändisvärlden, både då och nu. Efter att ha utbildat sig till journalist på Södertörns högskola och ha arbetat på Expressens nöjesredaktion som reporter och biträdande nöjeschef kom hon till Femina 2020, och möter sedan dess kändisarna både på röda mattan och i djupgående personporträtt. Aino har också ett stort skönhetsintresse, och skriver om det senaste inom smink, hudvård och skönhet.