Lars Wallin är couture-makaren som varit aktiv i nästan 30 år. Du har sett hans kreationer på allt från de svenska prinsessorna till skådespelerskor och artister.

Nu lanserar han ett nytt varumärke som kort och gott fått namnet V. Han har skapat en ready-to-wear-kollektion som erbjuder en bredare variation av plagg och beskrivs som en ”överraskning” mot det han tidigare jobbat med. Anledningen är att han vill nå en bredare målgrupp och därmed också kunna erbjuda fler att bära hans kläder.

– V riktar sig till en något yngre målgrupp som är medveten om tidlös design och som väljer sin garderob med omsorg. Jag ser fram emot att överraska folk med nya V, säger Lars Wallin i ett pressmeddelande.

Fest möter sport i nya kollektionen

Fokus hos det nya varumärket ligger på fest och passform. Tanken med höstens kollektion är att låta fest möta sport, men samtidigt hålla det tidlöst. Inför den nya kollektionen har Lars Wallin samarbetat med konstnären och illustratören Yoyo Nasty, som tagit fram ett exklusivt print.

Glamour och arvet från couturen är närvarande, men designern överför det festliga från en aftonklänning till en college-tröja”, står det i pressmeddelandet.

Lars Wallin nya varumärke V

Fest möter sport i nya kollektionen.

Lars Wallin Collection är tillbaka

I samband med lanseringen av V kommer även Lars Wallin Collection tillbaka. Där ligger fokus på Wallins signum med galaklännigar.

– Många kommer nog förvänta sig att båda de nya kollektionerna innehåller långa aftonklänningar, för det är ju det jag har gjort förut. Klänningar finns såklart, men på ett nytt sätt.

De nya kollektionerna, från V och Lars Wallin Couture kommer gå dels att gå att köpa hos utvalda återförsäljare, men även på Wallins egna nya, kommande webshop, från och med slutet av september.

AV: LOUISE ÅSTRÖM

Läs mer:

Lars Wallin lanserar sagolik porslinservis

Lars Wallin uppmanar modebranschen att ta efter livsmedelsindustrin