Tyska näthandelkedjan Zalando lanserar nu äntligen sin digitala personliga shopper-tjänst Zalon by Zalando för svenska kunder. Tjänsten, som sedan tidigare finns i Tyskland, Österrike, Schweiz och Belgien, innebär att du som kund kan få en personlig rådgivning när du nätshoppar på Zalando. Zalon är en kostnadsfri onlinetjänst där kunden får hjälp av en stylist att ta fram en personligt anpassad outfit eller plagg.

– Ett stort utbud har alltid varit fördelen med onlineshopping, men det gör det också svårare för kunden att hitta det de söker. Vi såg ett behov av vägledning och kom på idén om en digital stylingtjänst riktad till både män och kvinnor. Att ha en personlig stylist har tidigare varit något exklusivt och få förunnat, men med Zalon kan vi göra det tillgängligt för alla utan att det behöver kosta extra. Vi är glada över att för första gången erbjuda vår service i Sverige, säger Ivo Scherkamp, vd på Zalon by Zalando.

Chatta med stylisten

Via zalon.se gör man en beställning, antingen inför ett särskilt tillfälle eller för en uppdatering av vardagsgarderoben. Med hjälp av frågeformulär och fritext kan du som kund själv berätta om vad man gillar för slags stil, färger och material. Därefter kopplas en personlig stylist in som i sin tur tar fram olika outfits och accessoarer som kunden via en chattfunktion kan ge feedback på. Sedan skickas kläderna tillsammans med ett stilkort där stylisten berättar hur hen har tänkt och hur plaggen kan bäras och stylas. Kunden provar sedan kläderna och accessoarerna hemma i lugn och ro, de plagg som inte passar eller föll i smaken är det bara att skicka tillbaka.

Det enda du som som kund betalar för är de kläder som du vill behålla.

Läs även:

Modechefen: Så shoppar du med eftertanke – 6 hållbara tips!

Höstens snyggaste boots – spana in säsongens nyheter!

Modechefens val: 10 julklappar med modekänsla