Märket Nyden är H&M-gruppens nya tillskott. Varumärket vill fylla ett hål i marknaden genom att fokusera på att nå millennials, målgruppen som ringar in personer födda mellan år 1980 och 2000.

Läs även Snygg stil till bra pris – 6 budgetkap att köpa nu!

I en artikel i The Cut berättar H&M:s chef Carl Olsson att märket ska fånga sina kunder genom e-handel och anordnade pop-evenemang. Det blir alltså inte någon fysisk butikskedja av varumärket Nyden.

”Nyden är en mindre start-up som vi ser fram emot att berätta mer om inom kort”, säger Olsson i artikeln.

Under de senaste tio åren har H&M utvecklat flera nya koncept, däribland COS, & Other Stories och Arket. På sikt är tanken att e-handel och dessa typer av varumärken ska kompensera för H&M-varumärkenas allt mer minskande försäljning.

Olsson berättar i The Cut-artikel att Nyden inte kommer att förknippas med en specifik designer. I stället vill man associera märket med flera ”medskapare”. Skådespelerskan Noomi Rapace sägs vara en av de som kontrakterats. Varumärket ska inte heller följa säsonger utan släpper kollektioner allt eftersom.

Utöver Nyden arbetar H&M-gruppen på ett ytterligare hemligt varumärke som ska fokusera på digital handel, som går under kodnamnet P12 och som väntas lanseras under 2018, skriver Breakit.

Läs även mer om H&M-gruppens nya varumärke ARKET här.

Foto: IBL

Läs även H&M:s nya konceptbutik eldhärjad i storbranden i Stockholm

Artikeln publicerades först på ELLE.

 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: