Svenska vinterjackan har 51 år på nacken – otroliga historien bakom plagget
- AvJohanna Lejon
- Fotograftt
Häromåret skapade den mängder av rubriker. Anledningen? Den bars av Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch en kall januaridag i Norrbotten. När Ebba fotades i jackan, i samband med att det svenska EU-ordförandeskapet invigdes vid ishotellet i Jukkasjärvi i januari 2023, kablades bilden ut över världen.
Den fick snabbt spridning på sociala medier och mängder av människor roades av att Ebba såg så oerhört påbylsad ut. Hon bar nämligen inte bara jackan utan också en stor pälsmössa. ”Sådär ser det ut när Stockholmare besöker Norrland”, fnissade kritikerna i kör. Kungen, som också var på plats under firandet, var dock mer svalt klädd: i skräddad rock och filthatt.
Fjällrävens dunjacka och samarbetet med Acne Studies
Ebbas jacka fick dock många av oss frusna att bli gröna av avund. Modellen har kallats ”världens varmaste jacka”. Modellen, som Ebba bar, kommer från Fjällräven i samarbete med svenska modemärket Acne Studios. Den lanserades år 2018 till priset av 11 000 kronor. Den har, under årens lopp, burits av flera kända ansikten, bland andra kungligheter som prins Daniel, kronprinsessan Victoria (som båda har varsin blå) och prins Carl Philip (som har en solgul, precis som Ebba). Idén till samarbetet föddes hos Jonny Johansson, creative director på Acne Studios.
– Alla på Acne Studios känner till Fjällräven tack vare Kånken. Men inte så mycket mer. Jag kände att det vore kul att få ut Fjällräven mer brett, internationellt. Liksom skjuta iväg dem till modekonsumenterna. Acne Studios är klubben, Fjällräven är naturupplevelser – krocken blir intressant, har han berättat i en intervju.
Resultatet av samarbetet blev alltså denna jacka, en slags uppdaterad version av Fjällrävens numer mycket klassiska dunjacka Expedition.
Historien bakom Fjällrävens klassiska dunjacka
Faktum är att Fjällrävens dunjacka har hela 51 år på nacken. Den såg dagens ljus redan 1974 och skapades av Fjällrävens grundare, Övikssonen Åke Nordin (som också liggen bakom ryggsäcksfavoriten Kånken).
Expedition Down Jacket, som den heter i sin helhet, har under årens lopp blivit världskänd för sin förmåga att hålla värmen, också i extrem kyla. Idén till jackan fick Åke en kall natt i Abisko. Han ville, en gång för alla, skapa en jacka som han aldrig någonsin skulle frysa i. Men, hur gick han egentligen till väga? Jo, det ska vi berätta. Åke satte sig vid sin symaskin från Singer och sydde, kort och gott, ihop två slitstarka nylonjackor. Därefter fyllde han mellanrummet med dun. Detta drag gjorde jackan extra varm. Tillsammans med sitt team utvecklade han modellen, och designen, ytterligare (bland annat med vaxade snören). Där och då föddes Expedition Down Jacket. Jackan blev en omedelbar succé och satte standarden för Fjällrävens framtida dunjackor. Också den uppföljande modellen, Expedition Long Down Parka, en längre version av originalet, har blivit en storsäljare.
Många som köpte jackan på 1970-talet bär den än i dag. Slitstark är, med andra ord, bara förnamnet. Hållbarhet var ledordet för Åke och Fjällräven, både då och nu. Priset då? Ja, det är betydligt mer i dag än vad det var 1974. En dunjacka från Fjällräven kostar runt 10 000 kronor ny i butik. Men har du tur kan du gräva lite på vinden och hitta klassikern också där.
Kändisarna som bär Fjällrävens klassiska dunjacka
Det ryktas att Ingmar Stenmark var den som bidrog till jackans succé, i alla fall i början. Hans utförsåkning inspirerade många, och skidmodet hajpades rejält under 1970-talet. Fjällrävens varma dunjacka passade både i stan och i pisten. Jackan blev också populär bland filmbranschens proffs, särskilt bland fotografer som tillbringade hela dagar med att fotografera och filma utomhus. När filmmakaren Jan Troell regisserade Flight of the Eagle , ett drama om en berömd ödesdiger svensk ballongexpedition till Nordpolen på 1800-talet, höll han och hans filmteam sig varma i Fjällräven-dunjackor. Det dröjde inte länge innan andra svenska regissörer och filmstjärnor, inklusive skådespelerskan Lena Olin , också frågade efter jackorna.
Under årens lopp har dock jackorna varit föremål för omfattande piratkopiering. Inför julen 2003 presenterades billiga Fjällräven-jackor till upp till 70 procent lägre pris än försäljningspriset i annonser i tidningar och på Stockholms tunnelbana.
Fjällräven kontaktade då Kronofogden, som beslagtog mer än 1 000 piratkopierade jackor importerade från Kina. Senare beslutade en domstol att Fjällräven Expedition hade rätt till upphovsrättsligt skydd – på precis samma sätt som en poplåt, bok eller konstverk.

