Då kan du ha rätt till en helt ny mobiltelefon – juristen förklarar
Om man har lagt tusentals kronor på dyra elektronikprylar är det minst sagt surt om de slutar fungera efter bara lite mer än ett år av användning. För många är en mobiltelefon eller dator en stor investering, och något som man räknar med att kunna använda under lång tid.
När vi köper en elektronikvara får vi ofta veta att den har 1 års garanti. Men det betyder inte att du inte kan få den lagad om det gått längre än så.
Juristen och ekonomiexperten Annifrid Huhtala har gjort en informativ video där hon förklarar när du har rätt att få en trasig mobiltelefon lagad eller ersatt – och hur du kan gå tillväga för att kräva det.
– Många butiker kan ibland försöka slingra sig vad gäller reklamationsrätten. Och istället hänvisa till en garanti som löper ut efter ett år. Garanti och reklamation är inte samma sak, säger Annifrid på Tiktok.
Så går du tillväga för att reklamera: Detta ska du säga
Tänk att du har köpt en mobiltelefon. Ett och ett halvt år senare lägger den av och slutar fungera. Du går tillbaka till butiken där du köpte den – men de hävdar att garantin löpte ut efter ett år.
– Det är absolut inte så det funkar. Jag har fortfarande rätt att reklamera. Enligt konsumentköplagen har jag reklamationsrätt i 3 år efter att jag köpt produkten, säger Annifrid.
I det här läget är det vanligt att butiken påstår att du som köpare måste bevisa att du inte förstört telefonen. Det stämmer inte, menar Annifrid – och pekar återigen på konsumentköplagen.
Eftersom det inte gått mer än två år är det butiken som måste bevisa att felet inte var ursprungligt.
– Om ni (butiken) påstår att felet beror på mig och att jag använt den fel, då är det ni som behöver bevisa det. Kan ni inte det så har jag rätt att få produkten lagad eller ersatt med en ny gratis, säger Annifrid.
@enkel.privatekonomi KOM IHÅG REKLAMATIONSRÄTTEN - du kan ha rätt att få varan lagad eller ersatt helt gratis upp till 3 år 🤝 När vi köper prylar från företag så har vi rätt att reklamera i 3 år om varan t.ex. slutar fungera. Ibland kan man uppleva att de då börjar slänga sig med att ”garantin löpt ut” efter 1 år, men här gäller det att stå på sig. Har det gått mindre än 2 år anses det också vara ett ursprungligt fel, och säljaren behöver alltså bevisa att felet beror på dig och inte varit ursprungligt för att de inte ska ha skyldigheten att laga eller byta ut. Slutar alltså t.ex. mobilen funka efter 1.5 år (som man ofta betalat galet mycket pengar för 🫠), KOM IHÅG ATT REKLAMERA om du inte själv orsakat felet. Har ni bra koll på detta, eller har det känts luddigt? TA HJÄLP om ni känner er osäkra, det finns ofta väldigt mycket info hos till exempel @Unga Konsumenter ✊ 🙏 #juridik #konsument #ekonomi #privatekonomi #spartips #sparande
♬ originalljud - Annifrid - Enkel privatekonomi