Ja, det går att pruta i butik – så här gör du

Ja det går att pruta i butik – så här gör du
Går det att pruta i butik? Svaret är ja, enligt sparexperten Isabella Ahmadi.
Så här gör du för att våga testa!
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Historien bakom populära väskan från Gucci – bytte namn efter kändis

Brand logo
Historien bakom populära väskan från Gucci – bytte namn efter kändis

Du har säkert gjort det någon gång på en marknad eller bazar utomlands. Men visste du att det går att pruta på varor i butik i Sverige?

För många känns det otänkbart. Satt pris är satt, eller hur? Fel!

Det finns flera tillfällen då du kan pruta på en vara direkt i butiken, enligt sparexperten Isabella Ahmadi.

”Det värsta som kan hända är att svaret blir nej. Och det bästa är att du går därifrån med samma vara till ett bättre pris”, skriver hon på sin blogg hos Femina.

Fem tillfällen då det är okej att pruta i butik

Många butiker har lite prismarginal och kan gå ner i pris om det betyder att får igenom försäljningen. Det gäller kanske särskilt för dyrare varor som möbler, elektronik och vitvaror.

Enligt Isabella handlar det om att hitta en bra anledning och argumentera för det på ett trevligt och respektfullt sätt.

Fem tillfällen då det är okej att pruta i butik

1. Varan du ska köpa har små fel. Det kan vara en repa på kaffekokare eller matberedare eller en fläck på en klänning.

2. Det är ett demoexemplar.

3. Produkten kräver tillbehör, då kan du försöka få ett paketpris för alltihop.

4. Prylen tillhör utgående sortiment.

5. Du kan också pruta på dyra vitvaror, elektronik och möbler.

Källa: Isabella Ahmadi på Femina.se

Hur startar man den diskussionen då? Ett sätt är att helt enkelt fråga säljaren rakt ut om den har möjlighet att gå ner i pris på produkten du vill köpa.

Du kan också säga att du sett att en annan butik säljer varan för ett billigare pris, och fråga om de kan matcha det. Vissa butiker har prisgaranti!

”I början kan det kännas ovant, kanske till och med lite pinsamt. Men tänk så här: butikerna känner till sina marginaler, och de säger bara ja om de faktiskt kan. Du gör ingen orätt, du testar bara om det finns utrymme för en bättre affär”, skriver Isabella.

Lou Mikko, reporter på Femina

Lou Mikko är reporter på Femina där hon skriver om allt från aktuella samhällsfrågor och ekonomi till kändisar och nostalgi. Hon har tidigare jobbat som nyhetsreporter på Expressen och Dagens Nyheter. Vill du tipsa Lou om något att skriva om? Mejla [email protected].