Doritos har hamnat i blåsväder efter att ha lanserat chipsen ”Ladyfriendly Doritos”, ett chips som inte kladdar, som ryms i en handväska och som låter mindre när man tuggar på det.

I en intervju med Freakonomics förklarar Doritos-vd:n Indra Nooyi att insikter kring skillnader mellan könen driver produktutvecklingen på Doritos framåt.

”Kvinnor gillar inte att tugga för högljutt runt folk. Och de gillar inte heller att slicka på sina fingrar eller att hälla i sig de små trasiga bitarna och kryddorna i munnen.”

Att använda sig av riktad marknadsföring på det här sättet är ett grepp som tidigare prövats och sågats, bland annat när Bic lanserade sina tjejpennor ”Bic – For Her” (2012) och SEAT sin lättparkerade tjejbil (2016). Inte heller denna gång hyllades initiativet.

Så, nu har vi fått nog av antaganden om vad vi kvinnor gillar va? Tack.

Läs även:

Konstnären vänder på könsrollerna i gammal sexistisk reklam

Oprah Winfreys succétal fick stående ovationer

Drottning Silvia om #metoo: ”Skakade mig verkligen”