Trendar: Se ''Dagen som förändrade allt'' Mitt liv Livet med barn Kärlekshistorier Heder och helvete Våld i nära relationer

Doritos lanserar tysta och kladdfria chips för kvinnor

07 feb, 2018
AvSofia Börjesson
"Ladyfriendly Doritos" är den nya chipssorten som inte låter lika mycket när man äter den. Perfekt för kvinnor, menar Doritos-vd:n.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Doritos har hamnat i blåsväder efter att ha lanserat chipsen ”Ladyfriendly Doritos”, ett chips som inte kladdar, som ryms i en handväska och som låter mindre när man tuggar på det.

I en intervju med Freakonomics förklarar Doritos-vd:n Indra Nooyi att insikter kring skillnader mellan könen driver produktutvecklingen på Doritos framåt.

”Kvinnor gillar inte att tugga för högljutt runt folk. Och de gillar inte heller att slicka på sina fingrar eller att hälla i sig de små trasiga bitarna och kryddorna i munnen.”

Att använda sig av riktad marknadsföring på det här sättet är ett grepp som tidigare prövats och sågats, bland annat när Bic lanserade sina tjejpennor ”Bic – For Her” (2012) och SEAT sin lättparkerade tjejbil (2016). Inte heller denna gång hyllades initiativet.

Annons

Annons

Så, nu har vi fått nog av antaganden om vad vi kvinnor gillar va? Tack.

Läs även:

Konstnären vänder på könsrollerna i gammal sexistisk reklam

Oprah Winfreys succétal fick stående ovationer

Drottning Silvia om #metoo: ”Skakade mig verkligen”

Annons