Doritos lanserar tysta och kladdfria chips för kvinnor
Doritos har hamnat i blåsväder efter att ha lanserat chipsen ”Ladyfriendly Doritos”, ett chips som inte kladdar, som ryms i en handväska och som låter mindre när man tuggar på det.
I en intervju med Freakonomics förklarar Doritos-vd:n Indra Nooyi att insikter kring skillnader mellan könen driver produktutvecklingen på Doritos framåt.
”Kvinnor gillar inte att tugga för högljutt runt folk. Och de gillar inte heller att slicka på sina fingrar eller att hälla i sig de små trasiga bitarna och kryddorna i munnen.”
Att använda sig av riktad marknadsföring på det här sättet är ett grepp som tidigare prövats och sågats, bland annat när Bic lanserade sina tjejpennor ”Bic – For Her” (2012) och SEAT sin lättparkerade tjejbil (2016). Inte heller denna gång hyllades initiativet.
Has anyone at Doritos ever met a lady
— Danielle Sepulveres 🌻 (@ellesep) 2018 guovvamánnu 5
Good news, ladies. We got a female Colonel Sanders and Doritos that don’t crunch, so feminism is cancelled. We’ve achieved equality.
— The Volatile Mermaid (@OhNoSheTwitnt) 2018 guovvamánnu 5
Så, nu har vi fått nog av antaganden om vad vi kvinnor gillar va? Tack.
Läs även: