Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Stadium lyfter kvinnliga idrottsstjärnor i kampanj

24 aug, 2017 
AvFemina
Sarah Sjöström är en av stjärnorna som medverkar i Stadiums nya kampanj för ett mer jämställt idrottssverige. Men kampanjen har redan fått kritik.
Annons

Under sommarens EM för damer fick Stadium kritik efter att de missberäknade efterfrågan på landslagströjor och andra EM-relaterade produkter. Så här svarade de då:

”Vi har inte lyckats fånga upp och kvantifierat intresset kring EM, vilket vi absolut tar till oss.”

Och visst verkar det som att Stadium har tagit till sig av kritiken, för nu går de dessutom ut med en jättekampanj med kvinnliga idrottsstjärnor.

I kampanjen ”Fill the Stadium” medverkar bland annat Sarah Sjöström, Kosovare Asllani och Linnéa Claeson, och syftet är att belysa de många orättvisor som gör att kvinnliga idrottare ofta får prestera i motvind. Bland annat att svenska idrottsmän får 2, 9 miljarder kronor mer än sina kvinnliga kollegor varje år.

Kampanjen syftar även till att sätta strålkastarljus på de bedrifter som i dag görs för i stort sett tomma läktare.

Annons

– För mig var det självklart att ställa upp på detta initiativ. Det finns massor av tjejer som kämpar i det tysta och det är verkligen jättebra att Stadium vill lyfta fram alla grymma idrottskvinnor, säger Sarah Sjöström.

För att verka för ett mer jämställt idrottssverige har Stadium nu inlett en insamling till Riksidrottsförbundet. Mer information om insamlingen får du genom filmen nedan.

Kampanjen som lanserades under torsdagen har redan fått kritik. De två ordförandena för organisationen FairPay, Isabelle Widmark och Caroline Jönsson, som arbetar för jämställda löner inom idrotten skriver ett öppet brev till Stadium. De kritiserar kampanjen för att Stadium använt sig av deras statistik utan att FairPay varit involverad, men även för att de anser att syftet med kampanjen är felriktat.

”Ni vill att RF ska utbilda föräldrar, föreningsledare och aktiva i hela landet. Vår uppfattning är denna; det är inte föräldrar, föreningsaktiva eller aktiva som behöver utbildas (även om kunskap kring normer alltid kan bli bättre såklart). Det är beslutsfattare inom näringsliv, kommuner och förbund som behöver det. Människor med pengar och makt.”, skriver FairPay.

Annons

Läs hela inlägget här nedan.

Journalisten Emmanuel Karlsten som skriver på sajten Breakit. Han anser att kampanjens sätter sitt eget bidrag på 1 miljon till Riksidrottsförbundet i gisslan eftersom de kräver 50 000 sms från allmänheten.

”Det allra värsta är att en kampanj som hade varit så säljande och stark i sig själv tappar i glans av en så sunkig sak som att en miljon kronor hamnat i gisslan”, skriver Karlsten.

AV: SOFIA BÖRJESSON/IDA GUSTAFSSON

Annons