Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

100 år gamla parfymen toppar listorna – historien bakom succén

10 jul, 2023 
AvJohanna Lejon
Fotograftt
Den är lika aktuell i dag – som när den kom för 100 år sedan. Här är historien bakom Chanels superhyllade doft Chanel No. 5.
Annons
Dags att rensa badrumsskåpet? Så länge håller dina skönhetsprodukterBrand logo
Dags att rensa badrumsskåpet? Så länge håller dina skönhetsprodukter

Att välja en ny parfym kan vara överväldigande, och svårt. Inte minst eftersom doft har en så stor inverkan på våra minnen och känslor. Med detta i bakhuvudet är det lätt att förstå att människor är trogna sina favoritdofter – år efter år. Därför är det inte så konstigt att de klassiska dofterna fortsätter att vara storsäljare, också över tid. Även om nya parfymer tillkommer så är det några gamla favoriter som alltid toppar bästsäljarlistorna. Dessa dofter är dessutom en nyckel, om man vill bygga en riktigt klassisk, lyxig och hållbar doftgarderob.

Annons

Så, vilken är då den allra mest klassiska doften? Jo, det är faktiskt en doft som har över 100 år på nacken. Vilken? Chanel No. 5. Denna doft är, som sagt, 100 år gammal – eller ja, 102 år för att vara exakt. Och ja, den är fortfarande den mest kända parfymen för kvinnor i världen. Doften sammankopplas med djärv, gammaldags glamour och tidlös femininitet, inte minst eftersom den har lyckats stå pall för både kulturella preferenser och flyktiga trender.

Annons

Chanel No. 5 är inget för den blyga violen. Men, vad doftar då denna parfym? Först kommer du att känna aldehyd, ylang-ylang, neroli och citrusnoter. Sedan träder de milda noterna av rosor, liljekonvaljer och jasmin fram. Doftens grund består av ambra, finsmakarens vanilj och varmt sandelträ med patchoulins orientaliska touch.

Historien bakom Chanels doft Chanel No. 5

Parfymen skapades första gången 1921 av Ernest Beaux i Grasse – hemmet för fransk parfym. På den tiden kretsade doftindustrin kring så kallade soliflores: dofter som efterliknade doften av en enda blomma, vilket resulterade i en hyperäkta ennotsdoft. Gabrielle Chanel försökte utmana normen och gav Beaux i uppdrag att skapa något artificiellt – en doft tillverkad och komponerad precis som ett designat plagg. Man arbetade med över 80 toner – från rosdoft till en berusande jasmindoft och en lukt av krämigt sandelträ. Sammansättningen är komplex, men det är introduktionen av aldehyder – fettföreningar som ger en svårfångad, nästan citronaktig kvalitet – som lyfter den till verkligt spektakulära nivåer. Även om det är en myt att Chanel No. 5 var den första doften någonsin som använde aldehyder, är den definitivt den mest minnesvärda. Chanel No. 5 fick sitt namn då flera olika dofter skapats för att Coco skulle avgöra vilken hon föredrog. Dessa var märkta No. 1, No. 2 och så vidare... Det blev den femte flaskan som Chanel kom att föredra.

Annons

Särskilt känt blev märket över trettio år senare, 1953, då Marilyn Monroe fick frågan vad hon hade på sig när hon sov. Hon svarade att hon bar ”två droppar Chanel No. 5”. Försäljningen ökade markant, en marknadsföring som inte kostade Chanel något.

Annons