68 år gamla beautyprodukten hyllas av experterna – kostar 29 kronor
Nya produkter i all ära, men det finns gott om gamla klassiker som håller än i dag – över 50 år sedan de först såg dagens ljus. Femina har tidigare skrivit om flera sådana produkter, som Chanels klassiska parfym, Elizabeth Ardens kräm och Niveas hudlotion i den blå plåtburken.
Och nu ska vi berätta om ännu en klassisk produkt. Vilken? En tvål. Närmare bestämt Doves klassiska variant (ni ser den kanske framför er? Oval, vit, mjuk...). Många känner nog genast doften i näsan, bara av att tänka på den. Doves Beauty Bar luktar lika hemtrevligt som kaffe eller kanelbullar. Doften är skapad för att vara tidlös och lätt pudrig. Kort sagt: den är designad för att förknippas med doften, och känslan, av ren hud.
Än i dag, över 60 år sedan den först skapades, används tvålen av miljontals människor – världen över. Den älskas av både oss ”vanliga” och av kändisarna. Amber Rose berättade en gång för amerikanska ELLE att hon aldrig använt en annan tvål, och Cardi B har den alltid på lager hemma. Också Mandy Moore använder Doves produkter.
Historien bakom Doves hårda tvål
Doves Beauty Bar är skapad med milda ingredienser och innehåller dessutom en fjärdedel fuktighetscreme, så att huden återfuktas. I dag säljs tvålen i de flesta mataffärer, och priset är omkring 30 kronor.
Tvålen lanserades i USA i slutet av 1950-talet, närmare bestämt 1957. Trots sitt plånboksvänliga pris är den hyllad av experterna. Enligt den Miami-baserade, hudläkaren Loretta Ciraldo är Doves tvål ”som en hudkräm i tvålform”. Hon menar att den tidlösa tvålen är ett bra alternativ för ansiktsrengöring och passar utmärkt för torr, känslig och eksembenägen hud. Detta eftersom den effektivt återfuktar samtidigt som den också rengör.