Frisören: 4 saker jag önskar att kunder slutade göra

Frisören avslöjar sina värsta kundbeteenden
Vill du bli populär hos din frisör? Inga problem.
Undvik de här beteendena som kända frisören George Mattar listar så är du ett steg närmare att vara drömkunden.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

3 tips som gör att ditt hår åldras hälsosamtBrand logo

3 tips som gör att ditt hår åldras hälsosamt

Vi vill väl alla göra ett gott intryck, oavsett om vi träffar en ny bekantskap, börjar på ett nytt jobb eller besöker en ny frisörsalong. Medan de två förstnämnda förhoppningsvis varar längre än ett frisörbesök är de kanske mer invecklade – men hos frisören behöver du inte göra mycket för att bli en omtyckt kund.

Kända frisören George Mattar är en av Australiens mest hyllade frisörer, och han listar här fyra saker han önskar att kunder slutade göra.

1. Ställa in utan varning

Allt kan hända i livet, och visst kan man behöva ställa in eller boka om ett frisörbesök, det är inga konstigheter. Men att inte höra av sig när man behöver ställa in och i stället inte bara dyka upp – det gör dig inte populär hos frisören.

– En kund som inte dyker upp kostar oss inte bara tid, det kostar också lön, produkter och en besökstid som en annan kund hade kunnat få.

Om du vet att du behöver ställa in är det bästa att ställa in så tidigt du kan.

2. Klaga på utväxt efter sex veckor

Att det syns utväxt i håret sex veckor efter en färgning beror inte på att frisören har gjort ett dåligt jobb – det är din kropp som fungerar som den ska.

– Att du ser utväxt är inte din frisörs fel. Om din hårfärg växer ut betyder det att ditt hår växer. Det enda sättet att undvika utväxt är att hindra håret från att växa, vilket inte är möjligt, säger George Mattar.

Om du inte vill ha en tydlig utväxt kan du prata med din frisör om en färgning som håller sig snygg längre tid, till exempel en ”root smudge”, där rötterna har en annan färg än resten av håret.

3. Klaga på kostnader

Om du vill ha ett förstklassigt resultat när du går till frisören så måste du vara beredd att betala för det, menar stjärnfrisören.

– Du investerar egentligen inte bara i klippning eller färgning, utan i åren av erfarenhet som gör att det ser enkelt ut. Om du vill att resultatet ska se lyxigt ut får du förvänta dig en prissättning som matchar. Det är inte girighet, det är värde. Du betalar för en upplevelse, och resultat som faktiskt håller.

4. Ta ett nej som en förolämpning

George har märkt att hans kunder numera kan bli förolämpade om han säger nej till något av kundens önskemål. Han önskar att de kunde ta det för vad det är: ett professionellt råd.

– Du går till en frisör för att de vet vad de gör, inte för att de bara ska nicka åt din inspirationsbild. När frisören säger nej gör de inte det för att vara knepiga, utan de är ärliga. Ibland räddar vi ditt hår genom att vägra. Om jag säger nej är det för att jag vill att du fortfarande ska ha hår nästa månad, inte bara en snygg selfie i dag.

Aino Oxblod, reporter på Femina

Feminas vassa nöjesreporter Aino Oxblod har stenkoll på kändisvärlden, både då och nu. Efter att ha utbildat sig till journalist på Södertörns högskola och ha arbetat på Expressens nöjesredaktion som reporter och biträdande nöjeschef kom hon till Femina 2020, och möter sedan dess kändisarna både på röda mattan och i djupgående personporträtt. Aino har också ett stort skönhetsintresse, och skriver om det senaste inom smink, hudvård och skönhet.

Källa: Mamamia.