Verso, Björk & Berries och Bioeffect är märken från Norden som på senare år letat sig in i badrum över hela världen.
Men hur kommer det sig att man fått upp ögonen för vår skönhetsfilosofi och våra hudvårdsmärken just nu?

En del handlar om föreställningen om att nordbor har en friskare och finare hy. Den tydliga och enkla designen tilltalar också. Den signalerar kvalitet, renhet och något modernt för många.

– Den minimalistiska filosofin i vår livsstil och i våra produkter ligger i tiden, säger Isabelle Lewenhaupt, VD på Björk & Berries.

”Hög trovärdighet”

Just minimalism är en av nycklarna till framgången och många längtar efter enkla och snabba rutiner.

– Den nordiska skönhetsfilosofin handlar om färre och mer funktionella produkter i stället för lager på lager, förklarar Versos grundare Lars Fredriksson. Rutinen ska göra dig redo att möta dagen utan att du måste lägga ner massor av tid. Produkterna bygger på avancerad hudvårdsteknologi men är ändå lätta att både använda och förstå sig på.

– Svenska märken har en väldigt hög trovärdighet utomlands, säger Lars Fredriksson. De förknippas med kvalitet, tydlighet och renhet.

Prova isbitar

Det naturliga är också något som lockar i andra länder.

– Våra årstider, vår vildmark, den rena luften och den svenska allemansrätten är exotiskt. Det som i dag benämns som ”clean beauty” kom tidigt hit och vi har en lång tradition av att använda naturliga ingredienser i olika produkter, förklarar Isabelle Lewenhaupt. En av våra traditioner är att tvätta sig i kallt vatten och vinterbada. Kombinationen av hälsa och skönhet är också trend i tiden. Det kalla vattnet får fart på cirkulationen, är härligt uppstramande och ger fin lyster. Hudvårdsgurun Ole Henriksen har länge använt sig av isbitar i sina ansiktsbehandlingar för att få till det berömda ”Ole glow”. Prova själv när du tvättar ansiktet nästa gång. Lägg några isbitar i ett glas vatten, doppa en tvättlapp och svep bort rengöringen med den. Det är verkligen uppfriskande!