Läppbalsamet sattes på kartan – kostar bara 18 kronor
Ett läppbalsam är både billigare och mer ikoniskt än de flesta – och det går att köpa i mataffären
Vi är många som är smått beroende av att använda läppbalsam dagligen, inte minst så fort vädret blir lite kallare. När vinterkylan slår till är nariga, spruckna läppar något som är vanligt att tampas med.
Jag använder läppbalsam året runt, och älskar att känna mig mjuk och återfuktad om läpparna. Jag applicerar det på morgonen innan jag sminkar mig, och på kvällen efter att ha tvättat av sminket. Genom åren har jag testat många olika sorters läppbalsam – klassikern Försvarets hudsalva och apotekens egna varianter så väl som dyrare diton från kända märken.
Många läppbalsam fungerar bra, men sedan några år tillbaka är det egentligen bara ett cerat jag vill applicera på läpparna och ha under mina läppstift – och det är ett av de allra billigaste på marknaden. Jag älskar nämligen det klassiska ceratet från Lypsyl.
Funnits i 120 år
Lypsyl är ett sådant märke som lyckats bli synonymt med produkten de är känd för – många säger att de använder ”läppsyl” även om de har ett läppbalsam från något helt annat märke. Enligt mig är Lypsyl Original en klassiker av en anledning, och sjukt nog nästan lite underskattat?
Senaste från Femina
Den vita förpackningen med blå kork finns att köpa nästan överallt, och i en vanlig matbutik eller på apotek kostar den omkring 18 kronor att köpa. Läpparna blir mjuka och återfuktade, utan att man känner sig flottig eller kletig om läpparna efteråt. Lypsyl Original går också utmärkt att ha som grund under lite torrare läppstift som du vill ska kännas mjukare på läpparna.
Även om det finns andra läppbalsam jag också tycker om så återkommer jag hela tiden till Lypsyl – varför skulle jag betala mer när det är den jag gillar mest också är en av de allra billigaste?
Lypsyl kom till Sverige redan 1905, och är ett av världens kändaste märken för läppbalsam och cerat.
Aino Oxblod, reporter på Femina
Feminas vassa nöjesreporter Aino Oxblod har stenkoll på kändisvärlden, både då och nu. Efter att ha utbildat sig till journalist på Södertörns högskola och ha arbetat på Expressens nöjesredaktion som reporter och biträdande nöjeschef kom hon till Femina 2020, och möter sedan dess kändisarna både på röda mattan och i djupgående personporträtt. Aino har privat ett stort engagemang för musik, konserter och populärkultur, och gästar emellanåt podcaster, tv och radio för att diskutera aktuella nöjeshändelser. Hon plockar blixtsnabbt upp vad som händer i nöjesvärlden – men älskar också att djupdyka i nöjesnostalgi. Aino har också ett stort skönhetsintresse, och skriver om det senaste inom smink, hudvård och skönhet.