I slutet på förra året lanserade tyska Zalando en digital personlig shopper-tjänst – Zalon by Zalando – för sina kunder i Sverige. Ett kostnadsfritt koncept som gör det möjligt för konsumenter att med hjälp av en stylist ta fram en personligt anpassad outfit eller ett enstaka plagg – samtidigt som man shoppar på nätet.

Nu tar näthandelskedjan ytterligare ett steg framåt och breddar sitt sortiment genom att lansera en skönhetsavdelning. Sammanlagt kommer det att finnas mer än 6 000 produkter i sortimentet – från både internationella och nationella märken.

Zalando erbjuder skönhetsprodukter för både män och kvinnor

Skönhetsavdelningen går under namnet Beauty och tanken med satsningen är bland annat att möjliggöra för kunderna att shoppa en helt ny look, innehållande allt från kläder och accessoarer till skor och skönhetsprodukter – med en enda beställning.

– Med lanseringen av Beauty tar vi nästa steg mot att bli startpunkten för mode- och livsstilsprodukter i Norden. Vi vill göra det enkelt för våra kunder att uttrycka sin stil och personlighet, och Zalando Beauty är en naturlig förlängning av detta, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando, i ett pressmeddelande.

I dagsläget innehåller den nya skönhetsavdelningen mer än 150 märken, däribland MAC, Estée Lauder, L’Oréal, Peer Thomas Roth och Clinique. I sortimentet ingår smink, hudvård, hårvård, håraccessoarer, groomingprodukter – och en hel del annat, anpassat för både de som är nybörjare inom skönhet och de som är mer rutinerade.

Läs mer:

Skönhetsredaktörens favorit: Tonande solcreme med världens längsta namn

Vinnarna på årets första skönhetsgala

Smarta torrschampotricket som fixar frisyren

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: