Hårstylingverktyget slut överallt – efter hypen
Produkten, som är både fön och stylingverktyg i ett, har kallats för en Dyson-dupe, och fått folk att köra många mil för att de vill få tag på den.
Har din tonåring pratat om ett billigt men bra hårstylingverktyg hemma de senaste veckorna? Då är du inte ensam. De senaste veckorna har ett hårstylingsverktyg som säljs i Rusta-butiker väckt stor uppmärksamhet på sociala medier-appen Tiktok. Verktyget fungerar både som en fön och ett stylingverktyg i ett, och har liknats vid det lyxiga märket Dyson vars produkt Airwrap är ett av de mest omtalade hårstylingverktygen i världen.
Ett flertal videoklipp där olika personer testat och imponeras av hårverktyget från Rusta har blivit virala på Tiktok, och gjort att många vill köpa samma produkt – inte minst eftersom den kostar en bråkdel av det som andra märken tar betalt för sina liknande produkter.
I inläggen och kommentarerna på Tiktok har folk uppmanats att ”springa till Rusta” för att fynda verktyget, och det är en uppmaning som minst sagt har fått fäste. På onsdagen skrev Aftonbladet om de missnöjda kunder som försökt få tag i fönen, och hur det orsakat långa köer i butiker runt om i landet.
@ebbahanseen Testar en dyson DUPE från rusta! Sååå förvånad av resultatet!! 🥺🤏🏼 @Rusta Sverige #dyson #dysonairwrap #dysonhair #dysonairwraptutorial #tips #hair #fyp #fördig #fördigpage
♬ snooze sped up - astry
– Jag besökte butiken i dag för att köpa varan, men fick veta att den redan var slutsåld vid öppning, trots att jag var på plats innan butiken öppnade, berättade en kvinna från Linköping för tidningen.
Klättrade på varandra
Rusta-butikerna försökte organisera kösystem för de som hade väntat längst på stylingverktyget, men trots det var det många som var missnöjda.
– Personalen förklarade att kölappar hade delats ut till kunder som hade köat tidigt på morgonen, långt innan öppningstiden. Detta upplevde jag som både orättvist och oprofessionellt, sa kvinnan.
Andra kunder vittnar också om hur det rått så hätsk stämning att folk börjat klättra på varandra och välta hyllor för att komma åt produkten.
– Multistylern har presterat helt över vad vi förväntade oss och vi är glada över att så många gillar den. Att något blir viralt via Tiktok är nytt för oss. Sedan är det jättetråkigt att det har hänt saker runt omkring, säger Therése Skalman, PR-koordinator till Hallands Nyheter.