smells-like-match

Hur och vad vi doftar är starkt associerat med vår person. Väljer du den söta doften eller kanske den mjuka, något blygsamma? Eller är du en person som föredrar en stark och kryddig doft?

Nu har dejtingsajten Match tillsammans med parfymören Tomas Hempel på Collect & Bottle tagit fram den optimala parfymen för dejting. Parfymen är vetenskapligt utvecklad för att skapa en så stor attraktionskraft som möjligt mellan människor och innehåller doftnoter som grapefrukt, hedione, sandelträ och vanilj.

– Vi på Collect & Bottle har tillsammans med Match jobbat med det här projektet under en längre period. Efter mycket laborerande har vi skapat en doft som passar på både män och kvinnor och som är ämnad för att skapa attraktion, säger Tomas Hempel, parfymör på Collect & Bottle.

Ingrediensen som anses ha en stark förmåga att öka attraktionen är hedione. Doften är blommig, söt och frisk och ska attrahera såväl män som kvinnor. Anledningen är att hedione anses ha en stark förmåga att aktivera feromonreceptorerna i vårt luktsinne vilket i sin tur framkallar känslor av attraktion.

Match parfym ”Smells like match” kommer inte finnas tillgänglig för kommersiell försäljning men kommer att testas tillsammans med ett urval av profiler och på Match-event i anslutning till det nya året.

Här är 4 andra parfymer som innehåller hedione och är perfekta för dejten:

1. Flower by Kenzo, 545 kronor hos Kicks (dam)

parfym-attraktion

2. Polo Black by Ralph Lauren, 599 kronor hos Nordic Feel (herr)

ralphluaren

3. Voyage d´Hermès, 940 kronor hos Kicks (dam)

hermesparfym

4. Acqua di Gio Homme, 429 kronor hos Parfym.se (herr)

herrparfym

 

Läs även

3 nya parfymer vi älskar

Dofterna som gör dig piggare

Så doftade stilikonerna – 5 legendariska kvinnors parfymfavoriter

Få mer av Femina – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like” showfaces=”true” share=”false” width=”320″]

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: