Trendar: ModetrenderStylingtipsPlaggen från NyhetsmorgonVårmode 2024Shoppingredaktören tipsar

Something Borrowed hyr ut kläder från Filippa K och MQ

07 sep, 2019 
AvLina Sköld
Klädindustrin är en av de stora miljöbovarna, men det finns saker du kan göra för att hjälpa till på vägen till en hållbarare planet. En grej är att hyra kläder istället för att köpa nytt. Online-garderoben Something Borrowed breddar nu sitt sortiment för att vara med och påverka. Var det du med!
Annons

Under september månad kommer uthyrningstjänsten för kläder online Something Borrowed att vigda vyerna. Nu kan du hyra och prenumerera på kläder från Ellos, MQ och Åhlens. Varumärken som sedan tidigare finns i Something Borroweds garderob är bland annat HOPE, Filippa K, InWear, Rhumaa och Maska.

Grundarna heter Madlen Fondén och Daniella Letica Fransson. De startade Something Borrowed 2016. Idén är att istället för att äga och köpa nytt kan man hyra kläder via abonnemang och för speciella tillfällen. Med ett utbud av både vardagslyx och fest kan kunden ständigt förnya sin garderob, men inte på bekostnad av andra eller miljön.

”Vi väljer att arbeta med större aktörer som kan skapa förändring i stor skala i branschen”

Madlen Fondén och Daniella Letica Fransson. Something Borrowed. Hyr kläder från Åhlens, MQ, Ellos. Prenumerera på kläder.

Genom att bredda online-garderoben med flera varumärken hoppas grundarna att det kan vara med och skapa en förändring hos varumärkena.

Annons

– Genom dessa samarbeten testar vi olika upplägg av uthyrningsmodellen. Vi väljer att arbeta med större aktörer som kan skapa förändring i stor skala i branschen. Målet är att alla parter ska tjäna på att producera bättre plagg som håller längre och fungerar i en ny affärsmodell. Samarbetet med större aktörer är ett steg i att hitta incitament för bolag som har stor påverkan på hela kedjan, från design, produktion till slutkund, säger Madlen Fondén.

Åhléns flyttar in i online-garderoben med sina varumärken Carin Wester och Wera.

– Vi ser fram emot att ge kunderna möjlighet att bära våra plagg utan köpa dem själva och på så sätt förlänga livscykeln på plaggen, säger Cecilia Mortimer Meurling, försäljningschef på Åhléns.

Läs mer:

Annons