Ångest är den där otäcka känslan av att något hemskt kommer att hända eller att ligga klarvaken klockan 4 på natten och tänka på något misstag du gjorde för fem år sedan. Men ångest syns oftast inte utanpå – det är inom oss det jobbiga händer och för en del kan det kännas outhärdligt att vara i sin egen kropp.

Enligt Psychology Today lider många av oss också av ”högfunktionell ångest” vilket innebär att ångesten oftast inte syns på den drabbade personen, som ofta är framgångsrik och lugn och stadig utåt sett.

Här är 14 tecken på att du lever med högfunktionell ångest – som inte syns:

1. Du är alltid väl förberedd

Du utgår ofta ifrån att det värsta ska hända och har därför blivit expert på att förbereda dig minutiöst. När du är ute och reser kanske du packar ner underkläder och smink i samtliga väskor du väljer att ta med dig till exempel, om det skulle vara så att flygbolaget råkar tappa bort din väska. Personer i din närhet ser dig ofta som den ”pålitliga” och att du är den som har koll, och förstår inte alla gånger att ditt beteende kan bero på ditt sätt att hantera din ångest.

2. Du visar det inte utåt
Trots att du är nervös och ångestfylld innerst inne visar du ofta upp en bild av dig själv som tyder på motsatsen. Många som har ångest avslöjar inte hur de känner innerst inne, vilket kan bero på att du har lärt dig att rationalisera dina känslor.

3. Du ser annorlunda på saker och ting
Din ångest är inte något som bara sitter i hjärnan. Forskning från Weizmann Institute of Science visar att människor som har ångest ser världen på ett annorlunda sätt än andra människor. Till exempel har personer som lider av ångest svårare att skilja på stimuli som är säkra respektive hotfulla.

4. Du känner ett konstant behov av att hitta på saker
Du har ett behov av att ständigt hålla dig sysselsatt. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att du måste gå på alla sociala tillställningar som finns, men du känner ett behov av att få saker gjorda och att ständigt ligga steget före. Att hålla dig sysselsatt distraherar dig från ångesten och ger dig en känsla av att ha kontroll.

5. Du är framgångsrik utåt sett
Andra människor ser dig ofta som framgångsrik då du tenderar att vara prestationsinriktad, organiserad och noggrann med detaljer. Problemet är bara att du sällan blir nöjd och att du ständigt känner att du skulle behöva få mer gjort.

Läs även: 7 bilder som visar hur det känns att ha ångest

6. Du avskyr att göra andra besvikna
Du ser det som ditt kall att hålla alla omkring dig nöjda och glada och gillar inte att behöva göra människor besvikna, trots att det ibland innebär att du inte tänker på dig själv och dina egna behov.

7. Du pratar konstant när du är nervös
Även om du vanligtvis kanske inte pratar överdrivet mycket har du en tendens att prata på nonstop när du börjar känna dig orolig.

8. Du undviker saker som ger dig ångest
Du håller dig gärna till rutiner och saker du är välbekant med eftersom det ger dig en känsla av trygghet och kontroll. Du undviker resor, sociala tillställningar, konflikter eller annat som triggar igång din ångest.

9. Du överanalyserar saker
Du tänker ofta negativa tankar om dig själv och ältar gärna misstag du har gjort för längesedan. Du kämpar med att leva i nuet, eftersom du konstant förväntar dig att det värsta ska hända.

10. Du är perfektionist
Du har ofta orealistiska krav på dig själv och är rädd för att inte leva upp till dem. Därför försöker du lindra din oro genom att alltid göra rätt för dig på jobbet, eller att se perfekt ut. Det i sig kan göra att du tänker svartvitt när det gäller prestationer, och att du är mindre värd som människa om du inte är bäst på allt.

11. Du har tics

Enligt psykotereapeuten Annie Wright kan din ångest visa sig fysiskt genom att du får spända muskler eller värk. Du kan också utveckla olika tics som att bita på naglarna, klia dig i hårbotten eller att vicka på fötterna för att få bukt med nervös energi.

12. Du är konstant trött
Eftersom din hjärna alltid är uppe i varv har du problem med att somna eller att sova en hel natt. Även när du har sovit bra känner du dig trött eftersom att det tär på krafterna att ha ångest.

13. Du är lättskrämd
Eftersom du konstant är på helspänn skräms du lätt av höga ljud – till exempel en ambulans eller en dörr som slängs igen.

14. Du blir lätt stressad och irriterad
Du lever med en konstant stress, så alla hinder irriterar dig maximalt – stora som små.

Behöver du hjälp att hantera din ångest? Läs då om 4 enkla mindfulnessknep som lindrar ångest och 5 tips för hur du dämpar en ångestattack

Mer läsning:

8 saker alla borde veta om ångest

6 tecken på att du lider av social ångest

7 tips: Så klarar du festsäsongen – trots social ångest

10 tecken på att du har GAD (generaliserat ångestsyndrom)

Källa: Psychologytoday.com 
Foto: IBL