Här är 15 sätt att förbättrar din sociala förmåga:

1. Ta kontakt

Även med folk du inte känner. Ta inte slentrianmässigt upp mobilen nästa gång du åker buss, prata med personen bredvid.

2. Satsa på meningsfulla samtal

Undersökningar har visat att personer som är lyckliga har dubbelt så många samtal om djupa ämnen som kärlek, religion och politik och ägnar bara en tredjedel så mycket tid åt kallprat som de som inte är lyckliga. Både du och dina samtal blir dessutom betydligt mer spännande om du pratar om vad du faktiskt tycker och känner.

3. Lyssna

Det är det överlägset bästa sättet att få folk att öppna sig. Tänk också på att upprätthålla en bra samtalsbalans. För varje sak du berättar om dig själv bör du ställa två frågor till den du pratar med.

4. Utmana dina rädslor

Programmera om din hjärna, genom att utsätta dig för sådant du tycker är jobbigt. Våga ta det där tuffa mötet i stället för att skicka iväg ett mejl eller sms. Både diskussion och lösning kommer att bli mycket mer kreativ om ni möts på riktigt.

5. Var öppen för andra tolkningar

Att chefen inte svarar på ditt telefonsamtal behöver inte bero på att hen struntar i dig, hen kanske bara väntar på ett tillfälle då hen kan ge dig mer tid?

6. Tänk positivt

Försök att alltid hitta en fördel, vinst eller nytta med varje situation. Speciellt vid motgångar. Till slut behöver du inte göra det medvetet, det kommer att vara din utgångspunkt.

7. Utveckla din empatiska förmåga

Döm inte någon på förhand utan ställ dig frågor som: Vilka är den här personens förmågor och kunskaper? Vad har hen för roll i situationen? Vilka är hens största rädslor och främsta styrkor? Försök att koppla på denna ”vardagsempati” varje gång någon ger dig en annan respons än du tänkt dig.

8. Ge beröm och komplimanger

Det får dig att uppfattas som sympatisk, förstående och attraktiv. Och säg inte bara att någon är fin, bra eller fantastisk – förklara också varför du tycker det.

9. Skyll inte på andra

Utgå från dig själv i en konfliktsituation. Beskriv situationen, vad den ledde till för dig, känslomässigt och praktiskt. Var så specifik och konkret du kan.

10. Ge konstruktiv, kortfattad och specifik feedback

Och se till att alltid betona det positiva. Tänk på att för varje negativ kommentar i en parrelation krävs det fem positiva för att relationen ska upplevas som balanserad och välmående. För att få till en förändring måste du dessutom få den andra att själv bli motiverad att ändra sig. Människor är nämligen mer benägna att ändra sig om de inte måste.

11. Stanna upp

Ta för vana att alltid vänta ett par sekunder när någon sagt något personligt eller tänkvärt. Det kommer att göra underverk för er relation och den andras vilja att lyssna på dig.

12. Utnyttja oplanerade möten

Det är ofta när det inte finns någon tydlig agenda som vi lär känna varandra bäst.

13. Undvik vagheter

Om du vill något så säg det. För det bästa sättet att få något är att be om det. Bestämda och tydliga personer får oftare sina behov mötta, får andras respekt och utses gärna till ledare.

14. Använd kontrastering

Förklara först vad du inte vill ha ut av samtalet och ställ det sedan mot vad du eftersträvar. Exempelvis: ”Jag vill inte att du ska tro att jag inte värdesätter dig. Då har jag varit otydlig. Tvärtom ser jag dig som mycket värdefull. Vad jag vill är att vi hittar ett bra arbetssätt där din kompetens kommer till sin rätt.”

15. Var inte rädd att misslyckas

Ibland vinner du, ibland lär du dig. Kompetenta personer som vågar visa sig sårbara ses också som tillitsfulla.

 

Tipsen är hämtade från boken ”Fingertoppskänsla – en nödvändig manual i social kompetens” av Henrik Fexeus.

Läs även:

6 tecken på att du lider av social ångest

Så känner du igen en mytoman

5 personlighetsdrag som riskerar att göra dig utbränd

AV LINDA UNNHEM

FOTO SHUTTERSTOCK

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: