Shutterstock

Många faktorer avgör förstås hur svårt sjuk man egentligen blir av coronaviruset, och forskare jobbar febrilt med att ta reda på dem alla. Men man är långt ifrån att ha koll på dem alla.

Däremot finns det flera faktorer som har visat sig viktiga, några av dem kan vi dessutom påverka själva. Det handlar om hur vi väljer att leva, vilka vanor vi har – för att minska risken för att drabbas av sjukdomar.

Sjukdomar ger ökad risk för svår corona

Redan i april meddelade Socialstyrelsen att bland annat hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och lungsjukdomar ger ökad risk för svårare sjukdomsförlopp om man drabbas av coronaviruset. Sjukdomar vars en viktig faktor som påverkar är just våra levnadsvanor. Och sjukdomar som i sin tur ökar risken för att drabbas hårdare av coronaviruset.

I en debattartikel i Dagens medicin skriver sex kollegor inom medicin, bland andra professor Mai-Lis Hellénius, epidemiolog Lars Weinehall och Anna Kiessling, överläkare i kardiologi att:

”Ohälsosamma levnadsvanor är en av de viktigaste orsakerna till icke-smittsamma sjukdomar. I en pandemi kan därför konsekvenserna av ohälsosamma levnadsvanor bli dramatiska.”

De vill att kunskapen om vilken roll levnadsvanor har ska lyftas. Inte minste med tanke på att vi troligtvis kommer att leva med coronaviruset omkring oss, som ett hälsohot, lång tid framöver.

Viktiga faktorer för bättre skydd

För att förbättra våra levnadsvanor och vårt skydd mot corona menar kollegorna att det finns framför allt fyra saker man ska satsa på.

  1. Sluta röka.
  2. Öka sin fysiska aktivitet.
  3. Förbättra sina matvanor.
  4. Dra ner på alkoholkonsumtionen.

I debattartikeln efterlyser de samhällsinsatser som uppmärksammar just de här områdena, och resurser till hälso- och sjukvård för att uppmuntra fler att förbättra sina levnadsvanor. För att ”mildra pandemins negativa effekter på hälsan”.

– Oavsett ålder och övriga riskfaktorer är det faktiskt aldrig för sent att förbättra sina levnadsvanor, säger överläkaren Anna Kiessling, till Aftonbladet, där hon även berättar mer om hur de fyra faktorerna hänger ihop med ohälsa.

Gemensamt för de fyra faktorerna är att rökning, att dricka mycket alkohol, röra på sig för lite och äta ohälsosamt alla kan försämra immunförsvaret och de ökar även risken för att drabbas av olika sjukdomar.

”Om du röker ökar du din risk att drabbats av kroniska sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, diabets typ 2 och kronisk lungsjukdom, vilka i sin tur ökar risken för att du ska bli allvarligt sjuk och dö i covid.”

Rökning liksom hög alkoholkonsumtion försämrar också immunförsvaret. Dessutom kan den som dricker alkohol mycket och ofta drabbas av kroniska sjukdomar och berusning kan leda till att man blir mindre försiktig i sina beteenden.

När det gäller träning så har den som har bättre kondition när man blir sjuk också bättre förutsättningar att klara av både sjukdomsförloppet och att komma tillbaka efteråt.

Hur förbättrar man sina chanser?

På frågan om vad man kan göra själv för att förbättra sina chanser om man drabbas av coronaviruset svarar Anna Kiessling att:

– Om du röker ska du sluta, den positiva effekten kommer väldigt snabbt. Puls, blodtryck och syreupptagningsförmåga i blodet förbättras redan inom timmar och inom veckor till månader förbättras blodcirkulation och lungfunktion. Även när det gäller fysisk aktivitet och alkohol kan du förbättra ditt läge i närtid. Att äta en mer näringsrik kost med mycket frukt och grönt har snabba positiva effekter på till exempel immunförsvaret. Så oavsett ålder och övriga riskfaktorer är det faktiskt aldrig för sent att förbättra sina levnadsvanor.

Foto: TT

LÄS MER:

Så länge överlever coronavirus på din mobil

Så kan du skydda dig mot coronavirus – 5 tips!

Agnes Wold: Detta funkar INTE för att skydda dig mot corona