Räcker det inte bara med att ”tänka positivt” för att du ska känna dig gladare? Kanske är det andra saker i ditt liv som ligger bakom, saker du gör i din vardag som läggs på din negativa hög.

Här listar vi sex saker som du inte ska göra om du vill må bra:

1. Skippa rasterna

Med ett hektiskt schema är det lätt att känna sig stressad redan innan dagen har börjat. Folk som är lyckliga är bra på att svara nej när de inte hinner något, istället för att försöka klämma in mer på mindre tid. De vet att kvaliteten blir lidande. Hinner du inte ta en rast så ta åtminstone några minuter för att fokusera på din andning – ditt bästa redskap för att stressa ner på kort tid.

2. Leva genom sociala medier

Om du tänker tillbaka på de lyckligaste minnena i ditt liv – involverar de sociala medier? Inte så troligt. Lyckliga människor är duktiga på att leva i nuet. En nyligen gjord studie från Happiness Research Institute visade till exempel att Facebook-användare i genomsnitt är 39 procent mindre lyckliga än ickeanvändare. Att lära sig att vara i bekväm i att göra ingenting (istället för att kolla sociala medier så fort du har en hand ledig) är mycket bättre för humöret och på så sätt kan du undvika onödig stress.

Läs mer: Detta gör dig lycklig på riktigt, enligt forskare

3. Umgås med energitjuvar

Att umgås med vänner ska stärka, peppa och ge dig energi, inte dränera dig på kraft. Om du märker att vissa vänners drama och negativitet går ut över dig kan det vara läge att börja rensa i vänskaran.

4. Utgå från att andra vill dig illa

När något går fel eller när något överraskande händer, har positiva personer förmågan att tänka ”Oj, varför hände det här?” istället för att bli arga, irriterade eller ta det som en personlig förolämpning. Till och med när någon är elak mot dem kan lyckliga personer tänka att det kanske har hänt den elake något, eller att något annat ligger bakom beteendet. Vissa människor har det i personligheten att vara positiva, men vi andra kan få jobba på det.

Läs mer: 8 tecken på att din kropp tagit skada av stress

5. Jämföra dig med andra

Återigen en känga mot Facebook och sociala medier, där vi ständigt blir utsatta för andras lycka, hur osann och överdriven den än må vara. Testa istället att omvärdera det du ser. Vattnet på väninnans semesterbild må vara turkost – men det kanske är svinkallt? Eller kanske innebär grannens nya bil att han inte har råd att renovera köket nu? Och glöm för all del inte att uppskatta det du själv faktiskt har!

6. Vara missunnsam gentemot andra

Hur reagerar du när någon vinner högsta vinsten på Lotto? ”Grattis, gud var roligt för henne!” Borde det låta. Olyckliga människor lever i en värld där lycka måste sparas på, medan lyckliga lever i en där de kan dela med sig. Att vara glad för någon annan gör inte dig mindre glad, snarare tvärtom. Och det betyder inte heller att du själv aldrig kommer få uppleva lyckan.

Källa: Prevention.com

Av Mikaela Alex/MåBra
Foto Shutterstock

Läs mer:

3 vetenskapliga sätt att bli lyckligare
Terese Alvén: Jag trodde att lyckan satt i antalet kilon
3 steg mot ett liv utan stress

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: