Utmattningssyndrom beror på att din kropp utsatts för långvarig stress eller andra påfrestningar under en längre tid. Även om du är en person som vanligtvis hanterar stress bra, så är det inte ovanligt att efter en lång tid av hårt jobb eller andra psykiska eller fysiska utmaningar få diagnosen utmattningssyndrom.

Symptom att hålla koll på

Symtomen på utmattningssyndrom varierar från person till person men det finns en del tecken på att du håller på att bli utmattad.

1. Du känner dig utmattad

Att känna sig utmattad är ett av de vanligaste symtomen vid sjukdomstillståndet. Du känner dig trött och orkar inte med vardagliga saker som du tidigare klarade av utan problem.

2. Du har svårt att somna på kvällen

Trots att du är utmattad så har du svårt att somna på kvällarna. Du sover oroligt och vaknar upp flera gånger på natten.

3. Du är lättirriterad och orolig

Saker som inte tidigare irriterat dig stör du dig på nu. Att känna sig lättirriterad och orolig är ett vanligt symtom vid utmattningssyndrom. Du känner dig inte riktigt som sig själv, utan har kortare stubin än vanligt.

4. Du har ångest

Vid utmattningssyndrom är det inte helt ovanligt att känna ångest. En känsla av att känna sig otillräcklig och som en börda för kollegor och familj.

5. Du får yrsel och värk

Du får lättare fysiska besvär så som yrsel, värk och hjärtklappning.

6. Du blir känslig för ljud

Du blir mer känslig för ljud när du är utmattad och vill helst bara ha helt tyst runt omkring dig.

7. Du får problem med magen

Vid utmattningssyndrom kan du få mer problem med magen och tarmarna. Att få diarré eller bli förstoppad är ett tecken på att kroppen börjar bli utmattad.

Jessica Almenäs ärliga ord om rädslan – under utbrändheten

Försök att prioritera återhämtning

För att återhämta dig från utmattningssyndrom är det viktigt att ta det lugnt och att hitta tid för att vila. Prioritera dig sig och gör det du behöver för att samla ny kraft och energi.

Att återhämta sig innebär inte bara att du behöver vila, utan ibland kan aktiviteter med familj och vänner vara till hjälp. Att motionera och prioritera intressen som du tycker är kul och inte ser som måsten kan också vara viktigt för din återhämtning.

Försök att sova ordentligt för att ge hjärnan den återhämtning den behöver. Lägg dig i tid och försök komma till ro innan det är dags att sova.

Källa: 1177 Vårdguiden