Vi har nyligen börjat på ett nytt år och många känner att det ger en möjlighet till nystart på ett eller annat sätt. Även om vi inte gett oss själva ett traditionellt nyårslöfte kanske vi har några generella mål att sträva mot, och ett av dem är ofta att börja med fler hälsosamma vanor och sluta med de dåliga.

För att göra 2018 lite nyttigare har vi listat 8 bra livsmedel du definitivt bör få i dig mer av!

1. Citron

Citroner sägs boosta immunförsvaret och motverka både virus- och bakteriella angrepp. Dessutom kan de sänka GI-värdet på mat och är laddade med viktiga vitaminer, antioxidanter och mineraler.

2. Choklad

Vanlig choklad kan vara tre gånger bättre än traditionell hostmedicin vid hosta. Det är kakaons naturliga rikedom på teobromin, det ämne som kopplas till chokladens övriga hälsofördelar, som sägs vara verksamt även mot hosta. Genom att äta mer choklad gynnar vi dessutom våra kognitiva funktioner såsom minne, inlärning, problemlösning, uppmärksamhet och koncentration. Forskarna tror bland annat att det är flavonoider, en grupp antioxidanter, i chokladen som ligger bakom de positiva effekterna.

3. Ägg

Att ägg är nyttigt är det få som ifrågasätter, men forskning visar att det är ungefär dubbelt så nyttigt som vi trott. Det man har funnit är att D-vitaminet som finns i ägg är av en annan typ som är betydligt mer potent och således nyttigare än ”vanlig” D-vitamin.

4. Vin

Okej, vin hör egentligen hemma i dryckeskategorin – men förtjänar ändå en plats på listan. Det finns nämligen oändligt med fördelar med att regelbundet dricka måttligt med vin. Det kan till exempelt minska risken för bröstcancer, tarmcancer, depression och demens, och mycket annat. Dock så handlar det just om en mycket måttlig konsumtion på några få glas i veckan, en alltför hög alkoholkonsumtion kan istället ge negativa  hälsoeffekter.

5. Ost

Forskare menar att den avgörande faktorn för en lyckad viktnedgång handlar mer om vilka bakterier vi har i magen än antalet kalorier på tallriken. Ost, men även choklad och rödvin är livsmedel som främjar en god bakteriekultur i magen. Här listar vi de bästa ostarna för din hälsa!

6. Rabarber

Tillagad rabarber innehåller en mycket hög koncentration av antioxidanterna polyfenoler, som enligt tidigare studier visat sig kunna stoppa tillväxten av cancerceller. Vi får vänta ytterligare ett tag på färsk rabarber, men i frysdisken kan du hitta fryst rabarber och redan nu frossa i rabarberpaj – eller varför inte testa denna läckra rabarbersangria?

7. Sötpotatis
Den goda sötpotatisen innehåller massor av antioxidanter och fibrer som mättar länge. Dessutom är den fullproppad med nyttiga ämnen som kroppen behöver, bland annat folat, kalium och järn. Prova gärna att baka pizzabotten på sötpotatis – gott och hälsosamt!

8. Rödbetor
Rödbetor är perfekt mat för dig som tränar, eftersom forskning visat att rödbetor innan ett träningspass kan förbättra din förmåga och prestation. Dessutom har ämnet nitrat i rörbetor visat sig sänka blodtrycket. Det är dessutom basisk mat som motverkar sötsug. Missa inte Evelinas ekologiskas goda recept på smoothiebowl med rödbetor.

Läs även:

Nyttiga chokladbollar utan smör och socker
8 livsmedel som inte hör hemma i kylen
7 livsmedel som spås slå igenom 2017

AV JOEL LINDE & MALIN KARLBERG

FOTO SHUTTERSTOCK