Stress kan hjälpa dig att nå utmaningar i livet och hålla dig på tå. Till en viss gräns. När stressnivån blir allt för hög skadar det i stället din hälsa både fysiskt och psykiskt. Om du upplever stor stress upprepade gånger under dina dagar kan det öka ditt blodtryck,  försvaga immunförsvaret, snabba på ditt åldrande och göra dig mer sårbar även känslomässigt.

Här är åtta tecken på att stressen påverkar din hälsa:

1. Du drabbas av förkylning efter förkylning som aldrig tycks gå över vad du än gör.

2. Du har diarré eller känner dig förstoppad

3. Du känner dig snurrig.

4. Sexlusten är obefintlig.

Läs även: Forskare: 9 tecken på att du börjar bli utbränd

5. Du känner dig deprimerad och likgiltig och isolerar dig därför genom att sluta umgås med nära och kära.

6. Du känner dig ofta illamående.

7. Du har ont på olika ställen i kroppen.

Läs även: 5 saker du aldrig bör säga till någon som är stressad

8. Du känner att du behöver alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen, eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst.

Samtliga symptom kan självklart bero på andra åkommor, men det finns en risk att din kropp börjat ta skada av stressnivån du känner. På vårdguiden finns praktiska råd för att hantera din stress. 

Källa: Helpguide

Foto: Shutterstock

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Läs mer här och börja direkt!

 

Mer lästips
Stressad? Därför kan choklad hjälpa
Stressa ner med rätt andningsteknik
7 hälsofördelar med att ha en katt

Gilla oss på Facebook för mer läsning

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like” showfaces=”true” share=”false” width=”320″]

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: