När Anders Hansen släppte sin bok Hjärnstark år 2016 blev han känd för att enkelt kunna förklara hur vi människor kan bli gladare och må bättre.

Gamla sanningar om att motionera, sova bra, inte titta för mycket på skärmar och vara social blev begripliga när Anders Hansen sa dem tyckte många läsare.

Anders Hansen släpper boken Hjärnstark junior.

Foto: Bonnier/Stefan Tell

Nu släpper Anders Hansen boken på nytt, men i en version för barn och unga. Nya Hjärnstark Junior har han skrivit tillsammans med barnboksförfattaren Mats Wänblad, som bland annat skrivit barnboksserien Så funkar det.

– Idén med boken är att lyfta fram forskningen om hjärnan men på ett sätt som är riktat mot barn och ungdomar och lite efter frågan ”What's in it for me?”.

– Varför blir man bättre på dataspel när man är fysiskt aktiv till exempel, säger Anders Hansen när Motherhood träffar honom på Bonnierförlagen.

Inga pekpinnar

Författarna har försökt lyfta bort fokus på idrott och prestation, och snarare fokuserat på hur motion gör att vi blir gladare.

– Det är något vi är byggda för, säger Anders Hansen.

– Jag märkte när hjärnstark kom ut att den motiverade många att vara fysiskt aktiva. Det kommer fortfarande fram folk på stan och säger att den förändrat deras liv för att de börjat motionera och då insåg jag att här skulle man ju kunna bidra till att även barn blir mer fysiskt aktiva. För barn rör på sig för lite tyvärr.

Hjärnstark junior

Författare: Anders Hansen och Mats Wänblad

Illustrationer: Lisa Zachrisson

Boken vänder sig till barn och unga i åldrarna 9-12

Även om det kan vara svårt att få ut säkra svar från mätningar om psykisk ohälsa över tid, kan vi se att barn och unga i Sverige de senaste åren känner av mer nedstämdhet och stress än tidigare, och det skrivs ut allt mer antidepressiva mediciner till barn.

– Och det tror jag delvis beror på att vi glömmer göra de här skyddsfaktorerna mot psykisk ohälsa. Vi sover allt mindre, vi rör på oss allt mindre och vi träffas mindre, säger Anders Hansen.

”Lägg ifrån dig telefonen”

Förutom fysisk aktivitet är skärmtiden något som Anders Hansen återkommer till flera gånger i boken. Som barn och ungdom, eller som förälder till ett barn eller ungdom, kan man behöva tänka på hur mycket man använder sin mobil för att hjärnan ska må bra, menar Hansen.

På tjugo år har antalet unga som söker hjälp för sömnsvårigheter ökat med nästan tusen procent.

– Digitaliseringen är naturligtvis fantastiskt och den hjälper oss på massa olika sätt. Men det har också blivit uppenbart att den kommer med en baksida. Och den största baksidan är att den tar så mycket tid från oss.

Tonåringar lägger omkring fyra till fem timmar på sina skärmar varje dag, om inte ännu mer. Och det ökar snabbt, säger han.

– Och då är inte problemet att det är farligt med skärmar utan att man glömmer göra andra saker som man mår bra av. Man sover mindre, antalet unga som säker hjälp för sömnsvårigheter har ökat med nästan 1000 procent på tjugo år. Man rör på sig allt mindre och verkar inte träffas.

Barn, unga och vuxna behöver alla anpassa sig till att de digitala produkterna finns och hitta sätt att hantera dem, menar läkaren.

– Och det kanske är att man inte har med dem överallt. Vi behöver inse att det har gått åt väldigt mycket tankearbete åt att göra dem så beroendeframkallande, skulle jag säga, som det bara går.

– Så ett konkret råd är att ha inte telefonen med överallt. Ha den inte i sovrummet om du sover dåligt, ha den inte vid middagsbordet, ha den inte i klassrummet, ha den inte när du pluggar.

Läs mer:

Malin Roos: ”Tegnell, varför får jag inte hjälpa min 13-åring med covidtestet?”

Emma Hambergs utdragna kamp för SVT-succén Sommaren 85

Sussie Balsom, 54, startade Benji's för att ge sin son ett jobb

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: