Det är välkänt att ett ökat intag av frukt och grönt är positivt om man vill ha en sund vikt. Men vilka frukter, bär, grönsaker och rotfrukter är egentligen bäst? Och vilka kan i själva verket få oss att gå upp i vikt? Det ville amerikanska forskare vid Harvard University ta reda på och följde därför drygt 130 000 män och kvinnor under en period på 24 år.

Forskarnas resultat visar att det är stora skillnader mellan hur effektiva olika typer av frukt och grönt är för att uppnå en minskad vikt och ett smalare midjemått. Grönsaker som har ett lågt GI-värde och innehåller mycket fibrer, men få kolhydrater, ger generellt sett bra viktminskningseffekt. Sämst är stärkelserika grönsaker och rotfrukter, som snarare kan få oss att gå upp i vikt.

Men trots att grönsaker generellt sett är mer kalorisnåla verkades det vara mest fördelaktigt för vikten att äta mer frukter och bär.

Här är de bästa bären och frukterna:

Blåbär

Katrinplommon

Äpplen

Päron

Jordgubbar

Vindruvor

Avokado

Grapefrukt

Här är de bästa grönsakerna och baljväxterna:

Tofu (räknas som en baljväxt, eftersom det består av sojabönor)

Blomkål

Squash

Haricots verts

Paprika

Broccoli

Brysselkål

Spenat

Grönkål

Isbergssallad

Romansallad

Här är de sämsta grönsakerna och rotfrukterna:

Ärtor

Majs

Potatis

Sötpotatis

Läs även:
5 bovar bakom ökat midjemått – och vad du kan göra åt det

Få plattare mage utan träning – 11 tips

Ikea-effekten kan  hjälpa dig att hålla vikten