Nässlor är fullproppade med nyttigheter – bland annat innehåller de järn, vitamin A och C, karotin och de flesta av de viktiga mineralerna. Från och med mars till september går bladen att plocka, men det är de små, späda primörerna under våren som ska smaka bäst.

Vår systertidning Elle Mat&Vin har flera recept på nässlor – klicka här för att komma dit! 

Här är sju anledningar att äta nässlor!

1. Nässlor är extremt näringsrika.

Nässlor innehåller stora mängder vitaminer och mineraler – bland annat vitamin A och C, magnesium och kalcium. Nässla innehåller även mycket järn, vilket är bra för kvinnor, samt klorofyll vilket ökar transporten av syre och näring till kroppens celler.

2. Du sparar pengar. 

Du kan laga enormt mycket gott i matlagningsväg med nässlan – och det bästa är att den är helt gratis. Nässelsoppa är en klassiker som påminner om spenatsoppa, till exempel, och du kan även använda bladen i smoothies, göra egen nässelpesto eller blanda ihop ett eget nässelte.

3. Du kan få mer regelbunden mens.

På grund av den höga dosen järn kan nässlor både göra mensen mer regelbunden och minska blödningen.

4. Du kan motverka inflammationer. 

Nässlan har länge använts som medicinalväxt, och traditionellt sett anses nässlor vara vätskedrivande, hjälpa mot problem i urinvägarna och dessutom vara renande för blodet för den som har allergier eller läckande tarm. Dessutom sägs de hjälpa vid infektioner och inflammationer.

5. Du kan få finare hy.

Bladen innehåller pantotensyra som är bra vid olika hudproblem – till exempel om du har problem med akne, oren hy eller eksem.

Nässlor rengör huden och passar dessutom att använda till ångbad eller ansiktsmasker. Ska passa alla hudtyper, dessutom.

6. Du får glansigare hår.

Inom örtkosmetik brukar nässlor användas för framställning av hårvatten då växten ska stimulera hårrötterna och förebygga mjällbildning. Avkok på nässla ska även göra håret glansigt och blankt.

7. Du kan förbättra ämnesomsättningen.

Nässlor innehåller mycket magnesium, zink och kalcium vilket inte bara hjälper kroppen att reglera blodtrycket utan även ämnesomsättningen. Dessutom hjälper både vitamin B1 och B5 till med förbränning av kolhydrater och omsättning av kroppens lagrade energi.

Foto: IBL Källor: Kurera, Läkeörter, Sund.nu

Artikeln publicerades först på MåBra.

Läs även: 8 nyttiga matlådor för dig som inte vill äta sallad