Trendar: SjälvkänslaPsykisk ohälsaKärlekRelationsrådVänskap

Forskare har hittat ett sätt att stoppa förkylningsvirus

24 sep, 2019
AvMalin Karlberg
forskning om förkylningsvirus
Kan vi snart komma att slippa förkylningar? Ny forskning ger hopp om att kunna stoppa luftvägsvirus från att få fäste i kroppen.

Förkylning är en av de vanligaste virussjukdomarna – särskilt under vinterhalvåret – och består ofta av en rad besvärliga symtom, från snuva och hosta till halsont, nysningar och ibland även feber. Med tanke på hur smittsamma förkylningsvirus är och hur hur många sjukdagar de ger upphov till hade ett botemedel eller vaccin mot förkylningar garanterat blivit en försäljningssuccé.

Problemet är bara att till skillnad från influensan – som orsakas av ungefär fyra olika virus – finns det över 160 olika typer av luftvägsvirus som ger upphov till förkylningar. Dessutom uppstår ofta mutationer av virusen. Det gör att det är omöjligt att vaccinera sig mot förkylningar, hur gärna man än skulle vilja. Det innebär även att det inte går att bli immun mot förkylningsvirus – snarare försämras immunförsvaret efter en rejäl förkylning, så att du lättare drabbas av ytterligare ett virus strax efter att du blivit frisk.

Protein i lungorna får virus att spridas

Men nu kan forskare ha hittat ett sätt att komma runt problemet. I en ny amerikansk studie från Stanford University och University of California, San Francisco har man lyckats stoppa förkylningsvirus genom att inaktivera ett protein i lungorna. Studien utfördes i en labbmiljö på såväl mänskliga lungceller som på möss.

– Vi har identifierat ett enskilt mänskligt protein som hjälper förkylningsviruset att föröka sig och spridas. Att inaktivera detta protein kan vara en ny strategi för att förhindra förkylningar, säger professorn Jan Carette från Stanford University School of Medicine till Yahoo.

Samtliga förkylningsvirus använder sig nämligen av proteinet för att göra oss sjuka, så istället för att försöka stoppa 160 olika virustyper behöver man endast rikta in sig på detta protein. Men än så länge befinner sig behandlingen bara på experimentstadiet. Förhoppningen är att lyckas utveckla ett läkemedel som i framtiden kan användas på människor.

Tills dess gäller de vanliga tipsen för att förebygga förkylningsvirus – tvätta händerna ofta, få i dig ordentligt med vitaminer och sov ordentligt!

Läs även:

Foto TT